Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk m...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UUM Press
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/ https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.29292 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.292922023-03-19T10:12:10Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/ Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja Mohamad, Nur Izzaty Ismail, Azman Mohd Shariff, Mohd Nor HF Commerce Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk menilai kualiti data borang soal selidik dan menguji hipotesis-hipotesis kajian. Keputusan analisis model laluan SmartPLS menunjukkan bahawa kesan bimbingan penyelia terhadap motivasi kerja dipengaruhi secara tidak langsung oleh motivasi pembelajaran. Dapatan kajian ini menerangkan bahawa keupayaan penyelia mengamalkan bimbingan secara teratur dalam melaksanakan operasi kerja harian dapat membangkitkan motivasi pembelajaran dalam diri pekerja. Natijahnya, motivasi ini boleh pula mendorong mereka meningkatkan motivasi kerja. Dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai panduan oleh pengamal untuk memahami kerumitan konsep motivasi pembelajaran dan merangka pelan tindakan strategi untuk meningkatkan kemahiran kejurulatihan kepimpinan bagi mencapai dan mengekalkan matlamat dan strategi organisasi dalam era globalisasi dan ekonomi berasaskan pengetahuan. UUM Press 2019 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf Mohamad, Nur Izzaty and Ismail, Azman and Mohd Shariff, Mohd Nor (2019) Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja. International Journal of Management Studies (IJMS), 26 (2). pp. 99-124. ISSN 2180-2467 https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521 |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutional Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HF Commerce |
spellingShingle |
HF Commerce Mohamad, Nur Izzaty Ismail, Azman Mohd Shariff, Mohd Nor Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk menilai kualiti data borang soal selidik dan menguji hipotesis-hipotesis kajian. Keputusan analisis model laluan SmartPLS menunjukkan bahawa kesan bimbingan penyelia terhadap motivasi kerja dipengaruhi secara tidak langsung oleh motivasi pembelajaran. Dapatan kajian ini menerangkan bahawa keupayaan penyelia mengamalkan bimbingan secara teratur dalam melaksanakan operasi kerja harian dapat membangkitkan motivasi pembelajaran dalam diri pekerja. Natijahnya, motivasi ini boleh pula mendorong mereka meningkatkan motivasi kerja. Dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai panduan oleh pengamal untuk memahami kerumitan konsep motivasi pembelajaran dan merangka pelan tindakan strategi untuk meningkatkan kemahiran kejurulatihan kepimpinan bagi mencapai dan mengekalkan matlamat dan strategi organisasi dalam era globalisasi dan ekonomi berasaskan pengetahuan. |
format |
Article |
author |
Mohamad, Nur Izzaty Ismail, Azman Mohd Shariff, Mohd Nor |
author_facet |
Mohamad, Nur Izzaty Ismail, Azman Mohd Shariff, Mohd Nor |
author_sort |
Mohamad, Nur Izzaty |
title |
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
title_short |
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
title_full |
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
title_fullStr |
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
title_full_unstemmed |
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
title_sort |
motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja |
publisher |
UUM Press |
publishDate |
2019 |
url |
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/ https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521 |
_version_ |
1761621749886091264 |
score |
13.211869 |