Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja

Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad, Nur Izzaty, Ismail, Azman, Mohd Shariff, Mohd Nor
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2019
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/
https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.29292
record_format eprints
spelling my.uum.repo.292922023-03-19T10:12:10Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/ Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja Mohamad, Nur Izzaty Ismail, Azman Mohd Shariff, Mohd Nor HF Commerce Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk menilai kualiti data borang soal selidik dan menguji hipotesis-hipotesis kajian. Keputusan analisis model laluan SmartPLS menunjukkan bahawa kesan bimbingan penyelia terhadap motivasi kerja dipengaruhi secara tidak langsung oleh motivasi pembelajaran. Dapatan kajian ini menerangkan bahawa keupayaan penyelia mengamalkan bimbingan secara teratur dalam melaksanakan operasi kerja harian dapat membangkitkan motivasi pembelajaran dalam diri pekerja. Natijahnya, motivasi ini boleh pula mendorong mereka meningkatkan motivasi kerja. Dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai panduan oleh pengamal untuk memahami kerumitan konsep motivasi pembelajaran dan merangka pelan tindakan strategi untuk meningkatkan kemahiran kejurulatihan kepimpinan bagi mencapai dan mengekalkan matlamat dan strategi organisasi dalam era globalisasi dan ekonomi berasaskan pengetahuan. UUM Press 2019 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf Mohamad, Nur Izzaty and Ismail, Azman and Mohd Shariff, Mohd Nor (2019) Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja. International Journal of Management Studies (IJMS), 26 (2). pp. 99-124. ISSN 2180-2467 https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutional Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
Mohamad, Nur Izzaty
Ismail, Azman
Mohd Shariff, Mohd Nor
Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
description Tujuan kajian ini adalah untuk menilai perhubungan antara bimbingan penyelia, motivasi pembelajaran dan motivasi kerja. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada pekerja di Agensi-agensi Pusat Kerajaan Persekutuan Malaysia, Putrajaya. Perisian SmartPLS telah digunakan untuk menilai kualiti data borang soal selidik dan menguji hipotesis-hipotesis kajian. Keputusan analisis model laluan SmartPLS menunjukkan bahawa kesan bimbingan penyelia terhadap motivasi kerja dipengaruhi secara tidak langsung oleh motivasi pembelajaran. Dapatan kajian ini menerangkan bahawa keupayaan penyelia mengamalkan bimbingan secara teratur dalam melaksanakan operasi kerja harian dapat membangkitkan motivasi pembelajaran dalam diri pekerja. Natijahnya, motivasi ini boleh pula mendorong mereka meningkatkan motivasi kerja. Dapatan kajian ini boleh digunakan sebagai panduan oleh pengamal untuk memahami kerumitan konsep motivasi pembelajaran dan merangka pelan tindakan strategi untuk meningkatkan kemahiran kejurulatihan kepimpinan bagi mencapai dan mengekalkan matlamat dan strategi organisasi dalam era globalisasi dan ekonomi berasaskan pengetahuan.
format Article
author Mohamad, Nur Izzaty
Ismail, Azman
Mohd Shariff, Mohd Nor
author_facet Mohamad, Nur Izzaty
Ismail, Azman
Mohd Shariff, Mohd Nor
author_sort Mohamad, Nur Izzaty
title Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
title_short Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
title_full Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
title_fullStr Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
title_full_unstemmed Motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
title_sort motivasi pembelajaran sebagai pemboleh ubah pengantara dalam perhubungan antara bimbingan penyelia dengan motivasi kerja
publisher UUM Press
publishDate 2019
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/1/IJMS%2026%2002%202019%2099-124.pdf
https://repo.uum.edu.my/id/eprint/29292/
https://doi.org/10.32890/ijms.26.2.2019.10521
_version_ 1761621749886091264
score 13.19449