Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi
Pusat sumber telah mengalami banyak perubahan dalam beberapa dekad ini. Perubahan-perubahan ini dapat dilihat melalui perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti pusat sumber. Perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti adalah antara isu utama yang dititikberatkan oleh pengurusan pusat s...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repo.uum.edu.my/2877/1/paper12aziz%26arsay.pdf http://repo.uum.edu.my/2877/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uum.repo.2877 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uum.repo.28772011-05-18T10:16:14Z http://repo.uum.edu.my/2877/ Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi Veloo, Arsaythamby Ishak, Aziz Z719 Libraries (General) Pusat sumber telah mengalami banyak perubahan dalam beberapa dekad ini. Perubahan-perubahan ini dapat dilihat melalui perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti pusat sumber. Perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti adalah antara isu utama yang dititikberatkan oleh pengurusan pusat sumber pada masa kini (Boelke, 1995). Pengurusan pusat sumber cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelajar dari semasa ke semasa (Nik Salimah Nik Abdullah, 2001). Usaha untuk meningkatkan keberkesanan pusat sumber bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia amat bergantung kepada faktor perkhidmatan pusat sumber itu sendiri (Shaharom TM Sulaiman & Wan Ab. Kadir Wan Dollah, 1996). Bagi menyediakan perkhidmatan berkualiti, pengurusan dan staf pusat sumber perlulah memahami gelagat pelajar yang menggunakan perkhidmatan mereka (Leonard & Sasser, 1982).Pengurusan pusat sumber menghadapi pelbagai persaingan terutamanya dari segi sumber, kehendak dan kemajuan teknologi maklumat semasa menyediakan perkhidmatan kepada pelajar (Weingand, 1997; Cullen, 2001). Situasi persaingan ini menyebabkan organisasi pusat sumber memerlukan kemahiran pengurusan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk kebaikan dan kemajuan organisasi (Lawes, 1993; Kinell, 1997). Bagi mencapai tujuan ini, pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) digunakan sebagai salah satu kaedah dan strategi untuk mewujudkan perkhidmatan yang cemerlang (Waldman, 1994). 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/2877/1/paper12aziz%26arsay.pdf Veloo, Arsaythamby and Ishak, Aziz (2004) Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished) |
institution |
Universiti Utara Malaysia |
building |
UUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Utara Malaysia |
content_source |
UUM Institutionali Repository |
url_provider |
http://repo.uum.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Z719 Libraries (General) |
spellingShingle |
Z719 Libraries (General) Veloo, Arsaythamby Ishak, Aziz Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
description |
Pusat sumber telah mengalami banyak perubahan dalam beberapa dekad ini. Perubahan-perubahan ini dapat dilihat melalui perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti pusat sumber. Perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti adalah antara isu utama yang dititikberatkan oleh pengurusan pusat sumber pada masa kini (Boelke, 1995). Pengurusan pusat sumber cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelajar dari semasa ke semasa (Nik Salimah Nik Abdullah, 2001). Usaha untuk meningkatkan keberkesanan pusat sumber bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia amat bergantung kepada faktor perkhidmatan pusat sumber itu sendiri (Shaharom TM Sulaiman & Wan Ab. Kadir Wan Dollah, 1996). Bagi menyediakan perkhidmatan berkualiti, pengurusan dan staf pusat sumber perlulah memahami gelagat pelajar yang menggunakan perkhidmatan mereka (Leonard & Sasser, 1982).Pengurusan pusat sumber menghadapi pelbagai persaingan terutamanya dari segi sumber, kehendak dan kemajuan teknologi maklumat semasa menyediakan perkhidmatan kepada pelajar (Weingand, 1997; Cullen, 2001). Situasi persaingan ini menyebabkan organisasi pusat sumber memerlukan kemahiran pengurusan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk kebaikan dan kemajuan organisasi (Lawes, 1993; Kinell, 1997). Bagi mencapai tujuan ini, pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) digunakan sebagai salah satu kaedah dan strategi untuk mewujudkan perkhidmatan yang cemerlang (Waldman, 1994).
|
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Veloo, Arsaythamby Ishak, Aziz |
author_facet |
Veloo, Arsaythamby Ishak, Aziz |
author_sort |
Veloo, Arsaythamby |
title |
Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
title_short |
Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
title_full |
Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
title_fullStr |
Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
title_full_unstemmed |
Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
title_sort |
persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi |
publishDate |
2004 |
url |
http://repo.uum.edu.my/2877/1/paper12aziz%26arsay.pdf http://repo.uum.edu.my/2877/ |
_version_ |
1644278354101141504 |
score |
13.214268 |