Persepsi dan jangkaan pelajar terhadap kualiti perkhidmatan pusat sumber matrikulasi

Pusat sumber telah mengalami banyak perubahan dalam beberapa dekad ini. Perubahan-perubahan ini dapat dilihat melalui perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti pusat sumber. Perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti adalah antara isu utama yang dititikberatkan oleh pengurusan pusat s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Veloo, Arsaythamby, Ishak, Aziz
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/2877/1/paper12aziz%26arsay.pdf
http://repo.uum.edu.my/2877/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pusat sumber telah mengalami banyak perubahan dalam beberapa dekad ini. Perubahan-perubahan ini dapat dilihat melalui perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti pusat sumber. Perkembangan perkhidmatan dan peningkatan kualiti adalah antara isu utama yang dititikberatkan oleh pengurusan pusat sumber pada masa kini (Boelke, 1995). Pengurusan pusat sumber cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelajar dari semasa ke semasa (Nik Salimah Nik Abdullah, 2001). Usaha untuk meningkatkan keberkesanan pusat sumber bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia amat bergantung kepada faktor perkhidmatan pusat sumber itu sendiri (Shaharom TM Sulaiman & Wan Ab. Kadir Wan Dollah, 1996). Bagi menyediakan perkhidmatan berkualiti, pengurusan dan staf pusat sumber perlulah memahami gelagat pelajar yang menggunakan perkhidmatan mereka (Leonard & Sasser, 1982).Pengurusan pusat sumber menghadapi pelbagai persaingan terutamanya dari segi sumber, kehendak dan kemajuan teknologi maklumat semasa menyediakan perkhidmatan kepada pelajar (Weingand, 1997; Cullen, 2001). Situasi persaingan ini menyebabkan organisasi pusat sumber memerlukan kemahiran pengurusan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk kebaikan dan kemajuan organisasi (Lawes, 1993; Kinell, 1997). Bagi mencapai tujuan ini, pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) digunakan sebagai salah satu kaedah dan strategi untuk mewujudkan perkhidmatan yang cemerlang (Waldman, 1994).