Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar menerokai sesuatu yang baru, sistem ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Razali, Nurul Amirah, Tasir, Zaidatun
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/1/EDUPRES_%28F3%29_8.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/
http://www.academia.edu/1057806/Rekabentuk_sistem_pembelajaran_konsep_nombor_berasaskan_pendekatan_permainan_yang_menerapkan_teori_perkembangan_kognitif_kanak-kanak
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.7988
record_format eprints
spelling my.utm.79882017-10-20T06:08:58Z http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/ Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak Mohd. Razali, Nurul Amirah Tasir, Zaidatun L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar menerokai sesuatu yang baru, sistem ini dibangunkan menggunakan konsep belajar sambil bermain dimana ia menyediakan satu platform bagi kanak-kanak prasekolah untuk menerokai isi pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. Proses pembinaan sistem ini dibangunkan berteraskan Teori Perkembangan Kognitif Bruner yang mempunyai tiga peringkat pembelajaran iaitu enaktif, ikonik dan simbolik. Sistem ini dibangunkan dengan menggunakan Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian lain iaitu Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan suatu sistem pembelajaran multimedia yang interaktif bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Diharapkan sistem pembelajaran ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/1/EDUPRES_%28F3%29_8.pdf Mohd. Razali, Nurul Amirah and Tasir, Zaidatun (2008) Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.academia.edu/1057806/Rekabentuk_sistem_pembelajaran_konsep_nombor_berasaskan_pendekatan_permainan_yang_menerapkan_teori_perkembangan_kognitif_kanak-kanak
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Razali, Nurul Amirah
Tasir, Zaidatun
Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar menerokai sesuatu yang baru, sistem ini dibangunkan menggunakan konsep belajar sambil bermain dimana ia menyediakan satu platform bagi kanak-kanak prasekolah untuk menerokai isi pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. Proses pembinaan sistem ini dibangunkan berteraskan Teori Perkembangan Kognitif Bruner yang mempunyai tiga peringkat pembelajaran iaitu enaktif, ikonik dan simbolik. Sistem ini dibangunkan dengan menggunakan Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian lain iaitu Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan suatu sistem pembelajaran multimedia yang interaktif bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Diharapkan sistem pembelajaran ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.
format Conference or Workshop Item
author Mohd. Razali, Nurul Amirah
Tasir, Zaidatun
author_facet Mohd. Razali, Nurul Amirah
Tasir, Zaidatun
author_sort Mohd. Razali, Nurul Amirah
title Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
title_short Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
title_full Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
title_fullStr Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
title_full_unstemmed Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
title_sort rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak
publishDate 2008
url http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/1/EDUPRES_%28F3%29_8.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/
http://www.academia.edu/1057806/Rekabentuk_sistem_pembelajaran_konsep_nombor_berasaskan_pendekatan_permainan_yang_menerapkan_teori_perkembangan_kognitif_kanak-kanak
_version_ 1643644895407112192
score 13.18916