Rekabentuk sistem pembelajaran konsep nombor berasaskan pendekatan permainan yang menerapkan teori perkembangan kognitif kanak-kanak

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar menerokai sesuatu yang baru, sistem ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Razali, Nurul Amirah, Tasir, Zaidatun
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/1/EDUPRES_%28F3%29_8.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/7988/
http://www.academia.edu/1057806/Rekabentuk_sistem_pembelajaran_konsep_nombor_berasaskan_pendekatan_permainan_yang_menerapkan_teori_perkembangan_kognitif_kanak-kanak
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pembelajaran bagi tajuk konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah menggunakan pendekatan permainan yang menerapkan Teori Perkembangan Kognitif Bruner. Selaras dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar menerokai sesuatu yang baru, sistem ini dibangunkan menggunakan konsep belajar sambil bermain dimana ia menyediakan satu platform bagi kanak-kanak prasekolah untuk menerokai isi pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. Proses pembinaan sistem ini dibangunkan berteraskan Teori Perkembangan Kognitif Bruner yang mempunyai tiga peringkat pembelajaran iaitu enaktif, ikonik dan simbolik. Sistem ini dibangunkan dengan menggunakan Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian lain iaitu Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan suatu sistem pembelajaran multimedia yang interaktif bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Diharapkan sistem pembelajaran ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.