Kesesuaian pembelajaran terarah kendiri yang diterapkan di dalam perisian matematik tingkatan satu bagi tajuk nombor negatif terhadap kepelbagaian kecerdasan pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Slim River, Perak
Kajian ini bertujuan untuk melihat kesesuaian penggunaan pembelajaran terarah kendiri dalam perisian Matematik Tingkatan Satu bagi tajuk nombor negatif terhadap kepelbagaian kecerdasan pelajar. Perbincangan tertumpu kepada kesesuaian pembelajaran terarah kendiri bagi setiap kecerdasan pelajar dan ke...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/12017/1/Kesesuaian_Pembelajaran_Terarah_Kendiri_Yang_Diterapkan_Di_Dalam_Perisian_Matematik_Tingkatan_Satu_Bagi_Tajuk_Nombor_Negatif_Terhadap_Kepelbagaian_Kecerdasan_Pelajar_Tingkatan_Satu_Sekolah_Meneng.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/12017/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat kesesuaian penggunaan pembelajaran terarah kendiri dalam perisian Matematik Tingkatan Satu bagi tajuk nombor negatif terhadap kepelbagaian kecerdasan pelajar. Perbincangan tertumpu kepada kesesuaian pembelajaran terarah kendiri bagi setiap kecerdasan pelajar dan kelemahan pengaplikasian perisian Matematik tersebut. Pengkaji menggunakan persampelan rawak mudah untuk memilih 30 orang responden yang terdiri daripada pelajar Tingkatan Satu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Slim River, Perak. Kajian ini adalah berbentuk kualitatif dan kuantitatif. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian untuk mendapatkan data dan kaedah temubual digunakan untuk mendapatkan maklumat tambahan daripada guru yang terlibat. Data yang diperolehi akan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 11.0 For Windows untuk mendapatkan peratusan, min dan kekerapan. Hasil kajian menunjukkan persekitaran pembelajaran yang melibatkan elemen multimedia seperti video, audio dan animasi memberikan nilai min tertinggi iaitu 4.07. Pembelajaran terarah kendiri yang diaplikasikan dalam perisian ini dapat memudahkan responden membuat penerokaan ke semua isi kandungannya dengan nilai min yang diperolehi ialah 3.77. Penggunaan pendekatan pembelajaran terarah kendiri yang diterapkan di dalam perisian ini sesuai digunakan sebagai pendekatan pembelajaran jika kelemahannya diperbaiki dan pelajar serta guru memahami kelebihannya dalam proses pembelajaran. |
---|