Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai li...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usim-18139 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.usim-181392019-04-18T03:42:21Z Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang Maryam Abd Rashid Hairunnizam Wahid Sanep Ahmad kualiti perkhidmatan LZS, usahawan muslim, SERVQUAL Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai lima faktor iaitu kebolehpercayaan, bertindak balas, jaminan, empati dan kewujudan. Sejumlah 103 responden yang terdiri daripada usahawan muslim telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan beberapa ujian termasuklah analisis tinjauan faktor (EFA) dan analisis regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan faktor empati dan kewujudan adalah signifikan dan mempengaruhi kualiti perkhidmatan LZS dalam model yang dikaji. Beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kajian ini. 2019-04-18T02:19:01Z 2019-04-18T02:19:01Z 2018 Article http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139 ms Universiti Sains Islam Malaysia |
institution |
Universiti Sains Islam Malaysia |
building |
USIM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universit Sains Islam i Malaysia |
content_source |
USIM Institutional Repository |
url_provider |
http://ddms.usim.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
kualiti perkhidmatan LZS, usahawan muslim, SERVQUAL |
spellingShingle |
kualiti perkhidmatan LZS, usahawan muslim, SERVQUAL Maryam Abd Rashid Hairunnizam Wahid Sanep Ahmad Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
description |
Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai lima faktor iaitu kebolehpercayaan, bertindak balas, jaminan, empati dan kewujudan. Sejumlah 103 responden yang terdiri daripada usahawan muslim telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan beberapa ujian termasuklah analisis tinjauan faktor (EFA) dan analisis regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan faktor empati dan kewujudan adalah signifikan dan mempengaruhi kualiti perkhidmatan LZS dalam model yang dikaji. Beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kajian ini. |
format |
Article |
author |
Maryam Abd Rashid Hairunnizam Wahid Sanep Ahmad |
author_facet |
Maryam Abd Rashid Hairunnizam Wahid Sanep Ahmad |
author_sort |
Maryam Abd Rashid |
title |
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
title_short |
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
title_full |
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
title_fullStr |
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
title_full_unstemmed |
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang |
title_sort |
analisis faktor penentu kualiti pengurusan zakat: kajian terhadap lembaga zakat selangor (lzs) di sepang |
publisher |
Universiti Sains Islam Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139 |
_version_ |
1645154627835920384 |
score |
13.214268 |