Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang

Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai li...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Maryam Abd Rashid, Hairunnizam Wahid, Sanep Ahmad
Format: Article
Language:Malay
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2019
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-18139
record_format dspace
spelling my.usim-181392019-04-18T03:42:21Z Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang Maryam Abd Rashid Hairunnizam Wahid Sanep Ahmad kualiti perkhidmatan LZS, usahawan muslim, SERVQUAL Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai lima faktor iaitu kebolehpercayaan, bertindak balas, jaminan, empati dan kewujudan. Sejumlah 103 responden yang terdiri daripada usahawan muslim telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan beberapa ujian termasuklah analisis tinjauan faktor (EFA) dan analisis regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan faktor empati dan kewujudan adalah signifikan dan mempengaruhi kualiti perkhidmatan LZS dalam model yang dikaji. Beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kajian ini. 2019-04-18T02:19:01Z 2019-04-18T02:19:01Z 2018 Article http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139 ms Universiti Sains Islam Malaysia
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Malay
topic kualiti perkhidmatan LZS,
usahawan muslim,
SERVQUAL
spellingShingle kualiti perkhidmatan LZS,
usahawan muslim,
SERVQUAL
Maryam Abd Rashid
Hairunnizam Wahid
Sanep Ahmad
Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
description Kualiti perkhidmatan adalah satu elemen penting dalam menilai keupayaan institusi untuk memenuhi matlamatnya. Objektif kertas ini adalah untuk melihat faktor yang dijangka mempengaruhi kualiti perkhidmatan institusi zakat khususnya di daerah Sepang dengan menggunakan model SERVQUAL yang mempunyai lima faktor iaitu kebolehpercayaan, bertindak balas, jaminan, empati dan kewujudan. Sejumlah 103 responden yang terdiri daripada usahawan muslim telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan beberapa ujian termasuklah analisis tinjauan faktor (EFA) dan analisis regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan faktor empati dan kewujudan adalah signifikan dan mempengaruhi kualiti perkhidmatan LZS dalam model yang dikaji. Beberapa implikasi kajian turut dibincangkan dalam kajian ini.
format Article
author Maryam Abd Rashid
Hairunnizam Wahid
Sanep Ahmad
author_facet Maryam Abd Rashid
Hairunnizam Wahid
Sanep Ahmad
author_sort Maryam Abd Rashid
title Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
title_short Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
title_full Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
title_fullStr Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
title_full_unstemmed Analisis Faktor Penentu Kualiti Pengurusan Zakat: Kajian Terhadap Lembaga Zakat Selangor (LZS) di Sepang
title_sort analisis faktor penentu kualiti pengurusan zakat: kajian terhadap lembaga zakat selangor (lzs) di sepang
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
publishDate 2019
url http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/18139
_version_ 1645154627835920384
score 13.222552