Kesalahan penggunaan imbuhan awalan dan akhiran dalam kalangan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973)
Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 5...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/81164/ https://www.ukm.my/jatma/jilid-7-bil-1/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah
dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan
dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India
di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan
imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah
kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan
akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam
penulisan murid. |
---|