Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah
Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan pendekatan pembelajaran al-Ghazali sebagai pendekatan alternatif bagi meningkatkan tahap kefahaman membaca dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan selama enam minggu di sebuah sekolah menengah h...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Sultan Azlan Shah (USAS)
2024
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/1/113196.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/ https://jurnal.usas.edu.my/gjat/index.php/journal/article/view/172 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.113196 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.1131962024-11-18T01:34:32Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/ Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan Mamat, Simah Abd Rahman, Fadzilah Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan pendekatan pembelajaran al-Ghazali sebagai pendekatan alternatif bagi meningkatkan tahap kefahaman membaca dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan selama enam minggu di sebuah sekolah menengah harian. Seramai 59 orang murid tingkatan empat iaitu 33 orang murid kumpulan eksperimen dan 26 orang murid kumpulan kawalan mempunyai prestasi Bahasa Melayu yang hampir sama. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) Versi 25.0. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor pascaujian bagi pencapaian keseluruhan kefahaman membaca antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan iaitu min praujian (58.18) dan min pascaujian (71.76) dalam kumpulan eksperimen yang menerima rawatan. Manakala bagi kumpulan kawalan yang menggunakan rawatan pendekatan konvensional juga menunjukkan peningkatan dalam pencapaian kefahaman membaca dengan min praujian 58.69, dan min pascaujian 62.92. Kedua-dua kumpulan mempunyai peningkatan tahap kefahaman membaca, namun kumpulan eksperimen memperoleh skor min yang lebih tinggi (13.58) berbanding kumpulan kawalan (4.23). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran al-Ghazali dapat membantu meningkatkan pencapaian kefahaman membaca Bahasa Melayu di sekolah. Implikasi kajian adalah pendekatan alternatif perlu disesuaikan oleh guru mengikut kebolehan murid. Dapatan juga memberikan panduan kepada pihak KPM untuk menambahbaik kurikulum Bahasa Melayu dan pendekatan yang sesuai dalam meningkatkan kecemerlangan prestasi murid. Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) 2024-07-31 Article PeerReviewed text en cc_by http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/1/113196.pdf Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan and Mamat, Simah and Abd Rahman, Fadzilah (2024) Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah. Global Journal Al-Thaqafah, 14 (1). pp. 98-118. ISSN 2232-0474; eISSN: 2232-0482 https://jurnal.usas.edu.my/gjat/index.php/journal/article/view/172 10.7187/GJAT072024-7 |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan pendekatan pembelajaran al-Ghazali sebagai pendekatan alternatif bagi meningkatkan tahap kefahaman membaca dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Kajian ini dijalankan selama enam minggu di sebuah sekolah menengah harian. Seramai 59 orang murid tingkatan empat iaitu 33 orang murid kumpulan eksperimen dan 26 orang murid kumpulan kawalan mempunyai prestasi Bahasa Melayu yang hampir sama. Data dianalisis menggunakan Statistical Packages for the Social Sciences (SPSS) Versi 25.0. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam
skor pascaujian bagi pencapaian keseluruhan kefahaman membaca antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan iaitu min praujian (58.18) dan min pascaujian (71.76) dalam kumpulan eksperimen yang menerima rawatan. Manakala bagi kumpulan kawalan yang menggunakan rawatan pendekatan konvensional juga menunjukkan peningkatan dalam pencapaian kefahaman membaca dengan min praujian 58.69, dan
min pascaujian 62.92. Kedua-dua kumpulan mempunyai peningkatan tahap kefahaman membaca, namun kumpulan eksperimen memperoleh skor min yang lebih tinggi (13.58) berbanding kumpulan kawalan (4.23). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran al-Ghazali dapat membantu meningkatkan pencapaian kefahaman membaca Bahasa Melayu di sekolah. Implikasi kajian adalah pendekatan alternatif perlu disesuaikan oleh guru mengikut kebolehan murid. Dapatan juga memberikan panduan kepada pihak KPM untuk menambahbaik kurikulum Bahasa Melayu dan pendekatan yang sesuai dalam meningkatkan kecemerlangan prestasi murid. |
format |
Article |
author |
Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan Mamat, Simah Abd Rahman, Fadzilah |
spellingShingle |
Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan Mamat, Simah Abd Rahman, Fadzilah Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
author_facet |
Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan Mamat, Simah Abd Rahman, Fadzilah |
author_sort |
Mohd Sopian, Sofia Hani Izyan |
title |
Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
title_short |
Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
title_full |
Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
title_fullStr |
Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
title_full_unstemmed |
Pendekatan pembelajaran Al-Ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
title_sort |
pendekatan pembelajaran al-ghazali dan kesannya terhadap pencapaian tahap kefahaman membaca bahasa melayu dalam kalangan murid sekolah menengah |
publisher |
Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) |
publishDate |
2024 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/1/113196.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/113196/ https://jurnal.usas.edu.my/gjat/index.php/journal/article/view/172 |
_version_ |
1816132739593666560 |
score |
13.214268 |