Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan

Kajian dalam persekitaran pembelajaran STEM di dalam bilik darjah kurang diberi perhatian sehingga kini, walhal, persekitaran pembelajaran adalah salah satu indikator kualiti pendidikan. Walaupun terdapat banyak program STEM yang telah dilaksanakan bagi memupuk minat pelajar dalam kerjaya STEM, namu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nursyahirah Ahmad
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.42327
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.423272024-12-18T06:42:16Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/ Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan Nursyahirah Ahmad LC1099-1099.5 Multicultural education (General) Kajian dalam persekitaran pembelajaran STEM di dalam bilik darjah kurang diberi perhatian sehingga kini, walhal, persekitaran pembelajaran adalah salah satu indikator kualiti pendidikan. Walaupun terdapat banyak program STEM yang telah dilaksanakan bagi memupuk minat pelajar dalam kerjaya STEM, namun pendekatan STEM di dalam bilik darjah tidak begitu jelas kerana program-program STEM hanya menjadi aktiviti tambahan di luar bilik darjah. Maka, selari dengan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) terkini yang menekankan elemen pendekatan STEM di dalam bilik darjah, kajian tinjauan tentang persekitaran pembelajaran STEM di bilik darjah dilaksanakan. Antara instrumen yang sesuai untuk menilai persekitaran pembelajaran STEM di dalam bilik darjah ialah Tinjauan Persekitaran Pembelajaran Konstruktivis dan STEM (CLES-STEM). Selain itu, kajian ini juga meneliti hubungan antara persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran dan minat dalam kerjaya STEM. Oleh itu, minat dalam kerjaya STEM pelajar diukur melalui instrumen Tinjauan Minat Kerjaya (CIQ). Instrumen CLES-STEM dan CIQ ini diperlukan untuk membantu para penyelidik menilai sejauh mana persekitaran bilik darjah tertentu selaras dengan pendidikan STEM serta membantu guru untuk berefleksi mengenai tanggapan mereka dan memperbaiki semula sesi pembelajaran pelajar. Instrumen ini ditadbirkan kepada 240 orang pelajar Tingkatan Empat daripada 19 buah sekolah di Daerah Sandakan, Sabah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran (p=0.453;>0.05) dan minat dalam kerjaya STEM (p=0.764;>0.05) tidak berbeza mengikut jantina pelajar, manakala persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran mengikut lokasi sekolah secara (p=0.168;>0.05) keseluruhannya tiada perbezaan yang signifikan, tetapi minat dalam kerjaya STEM pula berbeza mengikut lokasi sekolah (p=0.000;<0.05). Analisis korelasi menunjukkan konstruk persekitaran pembelajaran CLES-STEM mempunyai perkaitan yang signifikan yang lemah dengan minat dalam kerjaya STEM (r=0.349; p<0.05). Namun, dapatan kajian ini menunjukkan tiada perkaitan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar (r=-0.130; p>0.05). Dengan ini, dapat disimpulkan bahawa pencapaian akademik bukan indikator yang baik untuk minat pelajar dalam kerjaya STEM. Namun, bagi persekitaran pembelajaran pula, terdapat empat konstruk (Penyelesaian Masalah; Manipulasi Teknologi; Pemikiran Reka Bentuk dan Kreativiti; dan Pendedahan Kerjaya STEM) yang boleh dipertimbangkan sebagai indikator yang baik terhadap minat pelajar dalam kerjaya STEM. 2021 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/2/FULLTEXT.pdf Nursyahirah Ahmad (2021) Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LC1099-1099.5 Multicultural education (General)
spellingShingle LC1099-1099.5 Multicultural education (General)
Nursyahirah Ahmad
Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
description Kajian dalam persekitaran pembelajaran STEM di dalam bilik darjah kurang diberi perhatian sehingga kini, walhal, persekitaran pembelajaran adalah salah satu indikator kualiti pendidikan. Walaupun terdapat banyak program STEM yang telah dilaksanakan bagi memupuk minat pelajar dalam kerjaya STEM, namun pendekatan STEM di dalam bilik darjah tidak begitu jelas kerana program-program STEM hanya menjadi aktiviti tambahan di luar bilik darjah. Maka, selari dengan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) terkini yang menekankan elemen pendekatan STEM di dalam bilik darjah, kajian tinjauan tentang persekitaran pembelajaran STEM di bilik darjah dilaksanakan. Antara instrumen yang sesuai untuk menilai persekitaran pembelajaran STEM di dalam bilik darjah ialah Tinjauan Persekitaran Pembelajaran Konstruktivis dan STEM (CLES-STEM). Selain itu, kajian ini juga meneliti hubungan antara persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran dan minat dalam kerjaya STEM. Oleh itu, minat dalam kerjaya STEM pelajar diukur melalui instrumen Tinjauan Minat Kerjaya (CIQ). Instrumen CLES-STEM dan CIQ ini diperlukan untuk membantu para penyelidik menilai sejauh mana persekitaran bilik darjah tertentu selaras dengan pendidikan STEM serta membantu guru untuk berefleksi mengenai tanggapan mereka dan memperbaiki semula sesi pembelajaran pelajar. Instrumen ini ditadbirkan kepada 240 orang pelajar Tingkatan Empat daripada 19 buah sekolah di Daerah Sandakan, Sabah. Keputusan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran (p=0.453;>0.05) dan minat dalam kerjaya STEM (p=0.764;>0.05) tidak berbeza mengikut jantina pelajar, manakala persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran mengikut lokasi sekolah secara (p=0.168;>0.05) keseluruhannya tiada perbezaan yang signifikan, tetapi minat dalam kerjaya STEM pula berbeza mengikut lokasi sekolah (p=0.000;<0.05). Analisis korelasi menunjukkan konstruk persekitaran pembelajaran CLES-STEM mempunyai perkaitan yang signifikan yang lemah dengan minat dalam kerjaya STEM (r=0.349; p<0.05). Namun, dapatan kajian ini menunjukkan tiada perkaitan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar (r=-0.130; p>0.05). Dengan ini, dapat disimpulkan bahawa pencapaian akademik bukan indikator yang baik untuk minat pelajar dalam kerjaya STEM. Namun, bagi persekitaran pembelajaran pula, terdapat empat konstruk (Penyelesaian Masalah; Manipulasi Teknologi; Pemikiran Reka Bentuk dan Kreativiti; dan Pendedahan Kerjaya STEM) yang boleh dipertimbangkan sebagai indikator yang baik terhadap minat pelajar dalam kerjaya STEM.
format Thesis
author Nursyahirah Ahmad
author_facet Nursyahirah Ahmad
author_sort Nursyahirah Ahmad
title Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
title_short Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
title_full Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
title_fullStr Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
title_full_unstemmed Persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di Sandakan
title_sort persekitaran pembelajaran bilik darjah, pencapaian dan minat kerjaya stem pelajar tingkatan 4 aliran sains di sandakan
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42327/
_version_ 1818835206818234368
score 13.223943