Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar

Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rosly, Nurul Jamilah, Mokhtar, Zainiah Norita
Format: Book Section
Language:English
Published: Akademi Pengajian Bahasa 2021
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.46365
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.463652021-06-09T04:54:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/ Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar Rosly, Nurul Jamilah Mokhtar, Zainiah Norita Learning ability Education and globalization. Education and society Children in rural areas. Rural education. Rural schools Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Begitu juga bagi masyarakat Orang Asli juga turut memiliki hak yang sama dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna walau pun mereka hidup terasing daripada masyarakat arus perdana. Oleh itu kajian ini bertujuan mengenalpasti masalah dan faktor yang dialami oleh pelajar orang Asli di Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu Lenga Johor. Sampel kajian terdiri daripada 24 orang murid Orang Asli Tahun 1 di dua dua orang guru bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi berkait rapat dengan isu motivasi pelajar dan sikap ibu dam bapa. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru di sekolah. Akademi Pengajian Bahasa 2021 Book Section PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf ID46365 Rosly, Nurul Jamilah and Mokhtar, Zainiah Norita (2021) Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar. In: International Conference of Research on Language Education (I–Role) 2021: Engaging in Change: Empowering Linguistics, Literature & Language. Akademi Pengajian Bahasa, Alor Gajah, Melaka.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Learning ability
Education and globalization. Education and society
Children in rural areas. Rural education. Rural schools
spellingShingle Learning ability
Education and globalization. Education and society
Children in rural areas. Rural education. Rural schools
Rosly, Nurul Jamilah
Mokhtar, Zainiah Norita
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
description Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Begitu juga bagi masyarakat Orang Asli juga turut memiliki hak yang sama dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna walau pun mereka hidup terasing daripada masyarakat arus perdana. Oleh itu kajian ini bertujuan mengenalpasti masalah dan faktor yang dialami oleh pelajar orang Asli di Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu Lenga Johor. Sampel kajian terdiri daripada 24 orang murid Orang Asli Tahun 1 di dua dua orang guru bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi berkait rapat dengan isu motivasi pelajar dan sikap ibu dam bapa. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru di sekolah.
format Book Section
author Rosly, Nurul Jamilah
Mokhtar, Zainiah Norita
author_facet Rosly, Nurul Jamilah
Mokhtar, Zainiah Norita
author_sort Rosly, Nurul Jamilah
title Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
title_short Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
title_full Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
title_fullStr Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
title_full_unstemmed Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
title_sort literasi pelajar orang asli di lenga, pagoh: ke arah pembangunan mampan / nurul jamilah rosly dan norita mokhtar
publisher Akademi Pengajian Bahasa
publishDate 2021
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/
_version_ 1702172625026940928
score 13.18916