Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar
Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Be...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Book Section |
Language: | English |
Published: |
Akademi Pengajian Bahasa
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.46365 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.463652021-06-09T04:54:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/ Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar Rosly, Nurul Jamilah Mokhtar, Zainiah Norita Learning ability Education and globalization. Education and society Children in rural areas. Rural education. Rural schools Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Begitu juga bagi masyarakat Orang Asli juga turut memiliki hak yang sama dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna walau pun mereka hidup terasing daripada masyarakat arus perdana. Oleh itu kajian ini bertujuan mengenalpasti masalah dan faktor yang dialami oleh pelajar orang Asli di Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu Lenga Johor. Sampel kajian terdiri daripada 24 orang murid Orang Asli Tahun 1 di dua dua orang guru bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi berkait rapat dengan isu motivasi pelajar dan sikap ibu dam bapa. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru di sekolah. Akademi Pengajian Bahasa 2021 Book Section PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf ID46365 Rosly, Nurul Jamilah and Mokhtar, Zainiah Norita (2021) Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar. In: International Conference of Research on Language Education (I–Role) 2021: Engaging in Change: Empowering Linguistics, Literature & Language. Akademi Pengajian Bahasa, Alor Gajah, Melaka. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Learning ability Education and globalization. Education and society Children in rural areas. Rural education. Rural schools |
spellingShingle |
Learning ability Education and globalization. Education and society Children in rural areas. Rural education. Rural schools Rosly, Nurul Jamilah Mokhtar, Zainiah Norita Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
description |
Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Begitu juga bagi masyarakat Orang Asli juga turut memiliki hak yang sama dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna walau pun mereka hidup terasing daripada masyarakat arus perdana. Oleh itu kajian ini bertujuan mengenalpasti masalah dan faktor yang dialami oleh pelajar orang Asli di Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu Lenga Johor. Sampel kajian terdiri daripada 24 orang murid Orang Asli Tahun 1 di dua dua orang guru bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi berkait rapat dengan isu motivasi pelajar dan sikap ibu dam bapa. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru di sekolah. |
format |
Book Section |
author |
Rosly, Nurul Jamilah Mokhtar, Zainiah Norita |
author_facet |
Rosly, Nurul Jamilah Mokhtar, Zainiah Norita |
author_sort |
Rosly, Nurul Jamilah |
title |
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
title_short |
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
title_full |
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
title_fullStr |
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
title_full_unstemmed |
Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar |
title_sort |
literasi pelajar orang asli di lenga, pagoh: ke arah pembangunan mampan / nurul jamilah rosly dan norita mokhtar |
publisher |
Akademi Pengajian Bahasa |
publishDate |
2021 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/ |
_version_ |
1702172625026940928 |
score |
13.18916 |