Literasi pelajar Orang Asli di Lenga, Pagoh: ke arah pembangunan mampan / Nurul Jamilah Rosly dan Norita Mokhtar

Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Be...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rosly, Nurul Jamilah, Mokhtar, Zainiah Norita
Format: Book Section
Language:English
Published: Akademi Pengajian Bahasa 2021
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/1/46365.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46365/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pelbagai langkah diambil oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha membantu pelajar orang Asli yang masih ketinggalan dalam pendidikan. Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyarankan pendidikan wajib bagi semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun di bawah Dasar Pendidikan Wajib. Begitu juga bagi masyarakat Orang Asli juga turut memiliki hak yang sama dalam mendapatkan pendidikan yang sempurna walau pun mereka hidup terasing daripada masyarakat arus perdana. Oleh itu kajian ini bertujuan mengenalpasti masalah dan faktor yang dialami oleh pelajar orang Asli di Sekolah Kebangsaan Kampung Bharu Lenga Johor. Sampel kajian terdiri daripada 24 orang murid Orang Asli Tahun 1 di dua dua orang guru bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi berkait rapat dengan isu motivasi pelajar dan sikap ibu dam bapa. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru di sekolah.