Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes

Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalaha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustafa, Che Omar, Siti Fatimah, Salleh
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1346/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.1346
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.13462020-11-12T06:19:52Z http://eprints.unisza.edu.my/1346/ Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh L Education (General) LB Theory and practice of education Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalahan dalam pengajaran guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai empat orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran dan sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi oleh penyelidik perlunya teknik pengajaran secara kolaboratif dilaksanakan di kelas inklusif di PPI supaya PdP menjadi lebih efektif. Bagi melaksanakan PdP secara kolaboratif ini, guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI sangat memerlukan bantuan dari segi khidmat kepakaran daripada seorang guru resos. Dengan menempatkan guru resos di PPI diharapkan PdP yang berkesan secara kolaboratif dapat dilaksanakan bagi mengatasi segala kelemahan serta permasalahan yang berlaku dikelas inklusif. 2018 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf Mustafa, Che Omar and Siti Fatimah, Salleh (2018) Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018, 01 Nov 2018, UNISZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
description Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalahan dalam pengajaran guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai empat orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran dan sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi oleh penyelidik perlunya teknik pengajaran secara kolaboratif dilaksanakan di kelas inklusif di PPI supaya PdP menjadi lebih efektif. Bagi melaksanakan PdP secara kolaboratif ini, guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI sangat memerlukan bantuan dari segi khidmat kepakaran daripada seorang guru resos. Dengan menempatkan guru resos di PPI diharapkan PdP yang berkesan secara kolaboratif dapat dilaksanakan bagi mengatasi segala kelemahan serta permasalahan yang berlaku dikelas inklusif.
format Conference or Workshop Item
author Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
author_facet Mustafa, Che Omar
Siti Fatimah, Salleh
author_sort Mustafa, Che Omar
title Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
title_short Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
title_full Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
title_fullStr Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
title_full_unstemmed Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
title_sort pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: satu kajian kes
publishDate 2018
url http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/1346/
_version_ 1683235008550010880
score 13.15806