Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)

Globalisasi pasaran, produk dan perkhidmatan yang berdaya saing, krisis ekonomi yang tinggi adalah faktor yang paling kritikal yang mempengaruhi kejayaan syarikat-syarikat pembuatan di pasaran global. Seiring dengan pengembangan global, kerajaan Malaysia melalui Unit Pemodenan Tadbiran dan Peranca...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: Mohd Asaad, Mohd Norhasni, Yusoff, Rushami Zien, Mohd Mokhtar, Sany Sanuri
フォーマット: 論文
出版事項: Universiti Malaysia Perlis 2013
主題:
オンライン・アクセス:http://repo.uum.edu.my/9124/
http://ijbt.unimap.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=78
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.uum.repo.9124
record_format eprints
spelling my.uum.repo.91242016-04-18T08:02:14Z http://repo.uum.edu.my/9124/ Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM) Mohd Asaad, Mohd Norhasni Yusoff, Rushami Zien Mohd Mokhtar, Sany Sanuri HD28 Management. Industrial Management TS Manufactures Globalisasi pasaran, produk dan perkhidmatan yang berdaya saing, krisis ekonomi yang tinggi adalah faktor yang paling kritikal yang mempengaruhi kejayaan syarikat-syarikat pembuatan di pasaran global. Seiring dengan pengembangan global, kerajaan Malaysia melalui Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) telah merancang langkah-langkah transformasi perkhidmatan awam bagi meningkatkan tahap penyampaian perkhidmatan. Terdapat usaha-usaha untuk memantapkan pengurusan pejabat melalui pengenalan amalan 5S (Sisih, Susun, Sapu Seragam dan Sentiasa Amal). Walaupun banyak kajian yang telah dijalankan di dalam industri telah membuktikan amalan 5S membantu meningkatkan prestasi namun masih sedikit kajian amalan 5S yang dijalankan terhadap sektor perkhidmatan awam. Hasil kajian terdahulu mendapati terdapat organisasi yang berjaya melaksanakan 5S dan tidak kurang juga yang mengalami kegagalan.Oleh sebab itu kajian ini memberi fokus terhadap jurang pelaksanaan 5S di jabatan-jabatan pentadbiran UUM. Sebanyak 61 buah jabatan pentadbiran UUM terlibat dalam penilaian amalan 5S. Hasil kajian menunjukkan tahap pelaksanaan amalan 5S di UUM melebihi tahap sederhana dan menjurus kepada tahap yang baik. Kebanyakan jabatan di UUM memperoleh pengiktirafan dua hingga tiga bintang. Hanya sebuah jabatan yang telah mencapai pengiktirafan lima bintang. Amalan 5S di UUM boleh dipertingkatkan dengan memberi penekanan kepada kategori pembudayaan dan kategori inovasi & penambahbaikan berterusan. Universiti Malaysia Perlis 2013-02 Article PeerReviewed Mohd Asaad, Mohd Norhasni and Yusoff, Rushami Zien and Mohd Mokhtar, Sany Sanuri (2013) Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM). International Journal of Business and Technopreneurship, 3 (1). pp. 141-159. ISSN 2231-7090 http://ijbt.unimap.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=78
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
topic HD28 Management. Industrial Management
TS Manufactures
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
TS Manufactures
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Yusoff, Rushami Zien
Mohd Mokhtar, Sany Sanuri
Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
description Globalisasi pasaran, produk dan perkhidmatan yang berdaya saing, krisis ekonomi yang tinggi adalah faktor yang paling kritikal yang mempengaruhi kejayaan syarikat-syarikat pembuatan di pasaran global. Seiring dengan pengembangan global, kerajaan Malaysia melalui Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) telah merancang langkah-langkah transformasi perkhidmatan awam bagi meningkatkan tahap penyampaian perkhidmatan. Terdapat usaha-usaha untuk memantapkan pengurusan pejabat melalui pengenalan amalan 5S (Sisih, Susun, Sapu Seragam dan Sentiasa Amal). Walaupun banyak kajian yang telah dijalankan di dalam industri telah membuktikan amalan 5S membantu meningkatkan prestasi namun masih sedikit kajian amalan 5S yang dijalankan terhadap sektor perkhidmatan awam. Hasil kajian terdahulu mendapati terdapat organisasi yang berjaya melaksanakan 5S dan tidak kurang juga yang mengalami kegagalan.Oleh sebab itu kajian ini memberi fokus terhadap jurang pelaksanaan 5S di jabatan-jabatan pentadbiran UUM. Sebanyak 61 buah jabatan pentadbiran UUM terlibat dalam penilaian amalan 5S. Hasil kajian menunjukkan tahap pelaksanaan amalan 5S di UUM melebihi tahap sederhana dan menjurus kepada tahap yang baik. Kebanyakan jabatan di UUM memperoleh pengiktirafan dua hingga tiga bintang. Hanya sebuah jabatan yang telah mencapai pengiktirafan lima bintang. Amalan 5S di UUM boleh dipertingkatkan dengan memberi penekanan kepada kategori pembudayaan dan kategori inovasi & penambahbaikan berterusan.
format Article
author Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Yusoff, Rushami Zien
Mohd Mokhtar, Sany Sanuri
author_facet Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Yusoff, Rushami Zien
Mohd Mokhtar, Sany Sanuri
author_sort Mohd Asaad, Mohd Norhasni
title Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
title_short Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
title_full Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
title_fullStr Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
title_full_unstemmed Analisa jurang pelaksanaan amalan 5S: Kajian kes jabatan pentadbiran di Universiti Utara Malaysia (UUM)
title_sort analisa jurang pelaksanaan amalan 5s: kajian kes jabatan pentadbiran di universiti utara malaysia (uum)
publisher Universiti Malaysia Perlis
publishDate 2013
url http://repo.uum.edu.my/9124/
http://ijbt.unimap.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=78
_version_ 1644280023029383168
score 13.209306