Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan

Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kayat, Kalsom, Mohd Nor, NorAshikin
Format: Monograph
Language:English
English
Published: Universiti Utara Malaysia 2006
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/7848/1/Kal.pdf
http://repo.uum.edu.my/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf
http://repo.uum.edu.my/7848/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.7848
record_format eprints
spelling my.uum.repo.78482014-07-10T00:45:46Z http://repo.uum.edu.my/7848/ Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan Kayat, Kalsom Mohd Nor, NorAshikin HD28 Management. Industrial Management Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amalan yang mengutamakan pelanggan atau orientasi pelanggan dalam penyediaan produk dan perkhidmatan di kalangan pengusaha.Data telah dikumpul dari 142 responden yang terdiri dari pengusaha homestay di 10 Program Homestay menggunakan soalselidik bersemuka yang mengandungi instrumen mengukur tahap keperihatinan mereka. Instrumen tersebut diadaptasi dari kajian terdahulu yang dijalankan oleh Deng dan Dart (1994) dalam kajian mereka yang bertujuan mengukur tahap orientasi pasaran yang diamalkan oleh organisasi perniagaan.Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pengusaha Program Homestay yang terlibat dalam soalselidik yang dijalankan sememangnya perihatin terhadap keperluan dan kehendak pengunjung.Namun begitu, majoriti responden juga menyatakan bahawa mereka kurang mampu dari segi modal untuk menyediakan produk dan perkhidmatan homestay yang terbaik untuk pelanggan merekan. Ini disokong dengan dapatan bahawa majoriti dari mereka menyatakan bahawa mereka hanya akan memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan setakat kemampuan mereka.Ujian-t yang dijalankan pula mengenalpasti tiga faktor yang membezakan tahap keperihatinan responden iaitu: (1) faktor kebergantungan kepada ketua program untuk tugas mengenalpasti dan memenuhi keperluan pelanggan, (2) faktor latihan, dan (3) faktor kebergantungan kepada perniagaan homestay untuk pendapatan.Soalan terbuka yang dimajukan kepada responden memberi indikasi bahawa faktor budaya, cara hidup, dan peradaban penduduk tempatan juga menjadi faktor yang mempengaruhi usaha memenuhi kehendak pengunjung.Kajian ini mencadangkan usaha untuk meningkatkan tahap keperihatinana pengusaha homestay harus ditumpukan kepada faktor-faktor penting yang dikenalpasti melalui kajian ini, terutama dalam meningkatkan kemampuan dan keupayaan pengusaha untuk menyediakan perkhidmatan kepada pengunjung.Hasil kajian ini membentuk beberapa persoalan susulan yang sesuai dikaji dalam penyelidikan seterusnya dalam bidang perkhidmatan dan produk Program Homestay. Hasil kajian juga memberi implikasi mengenai kepentingan merancang keupayaan pengusaha homestay supaya mereka berkeupayaan untu mengenalpasti jenis dan tahap perkhidmatan yang diharapkan oleh pengunjung dan memenuhi tahap perkhidmatan yang diharapkan. Universiti Utara Malaysia 2006 Monograph NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/7848/1/Kal.pdf application/pdf en http://repo.uum.edu.my/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf Kayat, Kalsom and Mohd Nor, NorAshikin (2006) Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan. Project Report. Universiti Utara Malaysia. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
English
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
description Bertitik tolak dari konsep Total Quality Management,Service Quality dan Pemasaran yang menekankan bahawa setiap organisasi perniagaan perlu mengutamakan pelanggan, kajian ini meninjau tahap keperihatinan pelanggan di kalangan pengusaha homestay di Malaysia.Definisi keperihatinan pelanggan ialah amalan yang mengutamakan pelanggan atau orientasi pelanggan dalam penyediaan produk dan perkhidmatan di kalangan pengusaha.Data telah dikumpul dari 142 responden yang terdiri dari pengusaha homestay di 10 Program Homestay menggunakan soalselidik bersemuka yang mengandungi instrumen mengukur tahap keperihatinan mereka. Instrumen tersebut diadaptasi dari kajian terdahulu yang dijalankan oleh Deng dan Dart (1994) dalam kajian mereka yang bertujuan mengukur tahap orientasi pasaran yang diamalkan oleh organisasi perniagaan.Hasil kajian ini menunjukkan bahawa majoriti pengusaha Program Homestay yang terlibat dalam soalselidik yang dijalankan sememangnya perihatin terhadap keperluan dan kehendak pengunjung.Namun begitu, majoriti responden juga menyatakan bahawa mereka kurang mampu dari segi modal untuk menyediakan produk dan perkhidmatan homestay yang terbaik untuk pelanggan merekan. Ini disokong dengan dapatan bahawa majoriti dari mereka menyatakan bahawa mereka hanya akan memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan setakat kemampuan mereka.Ujian-t yang dijalankan pula mengenalpasti tiga faktor yang membezakan tahap keperihatinan responden iaitu: (1) faktor kebergantungan kepada ketua program untuk tugas mengenalpasti dan memenuhi keperluan pelanggan, (2) faktor latihan, dan (3) faktor kebergantungan kepada perniagaan homestay untuk pendapatan.Soalan terbuka yang dimajukan kepada responden memberi indikasi bahawa faktor budaya, cara hidup, dan peradaban penduduk tempatan juga menjadi faktor yang mempengaruhi usaha memenuhi kehendak pengunjung.Kajian ini mencadangkan usaha untuk meningkatkan tahap keperihatinana pengusaha homestay harus ditumpukan kepada faktor-faktor penting yang dikenalpasti melalui kajian ini, terutama dalam meningkatkan kemampuan dan keupayaan pengusaha untuk menyediakan perkhidmatan kepada pengunjung.Hasil kajian ini membentuk beberapa persoalan susulan yang sesuai dikaji dalam penyelidikan seterusnya dalam bidang perkhidmatan dan produk Program Homestay. Hasil kajian juga memberi implikasi mengenai kepentingan merancang keupayaan pengusaha homestay supaya mereka berkeupayaan untu mengenalpasti jenis dan tahap perkhidmatan yang diharapkan oleh pengunjung dan memenuhi tahap perkhidmatan yang diharapkan.
format Monograph
author Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
author_facet Kayat, Kalsom
Mohd Nor, NorAshikin
author_sort Kayat, Kalsom
title Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_short Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_full Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_fullStr Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_full_unstemmed Keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
title_sort keperihatinan pengusaha program homestay terhadap keperluan dan kehendak pelanggan
publisher Universiti Utara Malaysia
publishDate 2006
url http://repo.uum.edu.my/7848/1/Kal.pdf
http://repo.uum.edu.my/7848/3/1.Kalsom%20Kayat.pdf
http://repo.uum.edu.my/7848/
_version_ 1644279659651661824
score 13.18916