Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet

Peranan iklan dalam menyumbang kepada peningkatan taraf hidup masyarakat dari pelbagai sudut tidak dapat disangkal lagi. Perkembangan teknologi telah membawa arus baru dalam mengisi lompang-lompang potensi iklan yang sebenar. Kertas kerja ini cuba mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi keberk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shamsudin, Sharina, Hussien, Mohd. Hafidz
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/531/1/internet_advertising_dimension.pdf
http://repo.uum.edu.my/531/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.531
record_format eprints
spelling my.uum.repo.5312010-08-09T04:12:05Z http://repo.uum.edu.my/531/ Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet Shamsudin, Sharina Hussien, Mohd. Hafidz HF Commerce Peranan iklan dalam menyumbang kepada peningkatan taraf hidup masyarakat dari pelbagai sudut tidak dapat disangkal lagi. Perkembangan teknologi telah membawa arus baru dalam mengisi lompang-lompang potensi iklan yang sebenar. Kertas kerja ini cuba mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan iklan menerusi Internet di Malaysia, faktor-faktor yang mendorong pengunjung melawati laman web pengiklan, kekuatan hubungan di antara atribut iklan menerusi Internet dengan tahap keberkesanan, kekuatan hubungan di antara bentuk-bentuk pembujukan iklan dengan tahap keberkesanan iklan dan faktor yang mempengaruhi perbezaan pemilihan penggunaan media massa sebagai medium periklanan. Pelbagai kajian telah dilakukan di luar mahupun dalam negara untuk meneliti faktor pemilihan internet sebagai medium periklanan. Antaranya ialah ciri-ciri interaktif dan multimedianya yang menarik. Tetapi masih kurang kajian dilakukan terutamanya di dalam negara berkenaan dengan bentuk-bentuk pembujukan dan atribut iklan menerusi Internet yang dapat membantu meningkatkan potensi iklan on-line ini. Bagi menjawab persoalan tersebut, kaedah persampelan rawak mudah digunakan di kalangan pelajar-pelajar IPTA seluruh negara dengan menggunakan borang soal selidik yang diedarkan secara on-line dan bersemuka. Dapatan kajian diharap dapat menyumbang dalam merangka satu bentuk pemaparan iklan yang efektif, menerusi Internet di Malaysia. 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://repo.uum.edu.my/531/1/internet_advertising_dimension.pdf Shamsudin, Sharina and Hussien, Mohd. Hafidz (2004) Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet. In: Seminar Kebangsaan Komunikasi ke-2, 18-19 Disember 2004, Hotel City Bayview, Langkawi. (Unpublished)
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
Shamsudin, Sharina
Hussien, Mohd. Hafidz
Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
description Peranan iklan dalam menyumbang kepada peningkatan taraf hidup masyarakat dari pelbagai sudut tidak dapat disangkal lagi. Perkembangan teknologi telah membawa arus baru dalam mengisi lompang-lompang potensi iklan yang sebenar. Kertas kerja ini cuba mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi keberkesanan iklan menerusi Internet di Malaysia, faktor-faktor yang mendorong pengunjung melawati laman web pengiklan, kekuatan hubungan di antara atribut iklan menerusi Internet dengan tahap keberkesanan, kekuatan hubungan di antara bentuk-bentuk pembujukan iklan dengan tahap keberkesanan iklan dan faktor yang mempengaruhi perbezaan pemilihan penggunaan media massa sebagai medium periklanan. Pelbagai kajian telah dilakukan di luar mahupun dalam negara untuk meneliti faktor pemilihan internet sebagai medium periklanan. Antaranya ialah ciri-ciri interaktif dan multimedianya yang menarik. Tetapi masih kurang kajian dilakukan terutamanya di dalam negara berkenaan dengan bentuk-bentuk pembujukan dan atribut iklan menerusi Internet yang dapat membantu meningkatkan potensi iklan on-line ini. Bagi menjawab persoalan tersebut, kaedah persampelan rawak mudah digunakan di kalangan pelajar-pelajar IPTA seluruh negara dengan menggunakan borang soal selidik yang diedarkan secara on-line dan bersemuka. Dapatan kajian diharap dapat menyumbang dalam merangka satu bentuk pemaparan iklan yang efektif, menerusi Internet di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Shamsudin, Sharina
Hussien, Mohd. Hafidz
author_facet Shamsudin, Sharina
Hussien, Mohd. Hafidz
author_sort Shamsudin, Sharina
title Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
title_short Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
title_full Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
title_fullStr Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
title_full_unstemmed Internet advertising dimension: Factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
title_sort internet advertising dimension: factors that influence the effectiveness of advertisements through internet
publishDate 2004
url http://repo.uum.edu.my/531/1/internet_advertising_dimension.pdf
http://repo.uum.edu.my/531/
_version_ 1644277815805214720
score 13.160551