Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan

Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai.Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model ya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ariffin, Nor Ezah, Azid @ Aziz, Nurulwahida
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/23101/1/CECRS%2C%201%20%282016%29%20287-304.pdf
http://repo.uum.edu.my/23101/
http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.613
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.23101
record_format eprints
spelling my.uum.repo.231012018-02-13T03:56:46Z http://repo.uum.edu.my/23101/ Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan Ariffin, Nor Ezah Azid @ Aziz, Nurulwahida LB1501 Primary Education Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai.Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model yang semakin dipelopori penggunaannya oleh negara maju.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat bagi topik pecahan dengan menggunakan kaedah model bar terhadap murid tahun lima di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Kajian ini melibatkan enam orang murid tahun lima berpencapaian sederhana dalam matematik dan tiga orang guru di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Ia menggunakan pendekatan reka bentuk kajian kes yang melibatkan murid menjalani sesi pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat kaedah model bar menggunakan lima set rancangan pengajaran harian. Data kajian dikumpulkan daripada pemerhatian, temu bual berstruktur dan dokumen analisis.Analisis daripada data yang dikumpul menunjukkan mengubah cara penyelesaian masalah daripada kaedah empat langkah penyelesaian masalah Polya kepada kaedah model bar berjaya mengubah sikap dan persepsi murid kepada minat dan keseronokkan belajar kemahiran penyelesaian masalah matematik berayat. Hasil kajian mendapati kaedah model bar adalah lebih berkesan dalam menarik minat serta meningkatkan prestasi murid dalam kemahiran menyelesaikan masalah matematik berayat tajuk pecahan. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by http://repo.uum.edu.my/23101/1/CECRS%2C%201%20%282016%29%20287-304.pdf Ariffin, Nor Ezah and Azid @ Aziz, Nurulwahida (2017) Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 287-304. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.613 doi:10.21070/picecrs.v1i1.613
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
language English
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Ariffin, Nor Ezah
Azid @ Aziz, Nurulwahida
Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
description Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai.Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model yang semakin dipelopori penggunaannya oleh negara maju.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat bagi topik pecahan dengan menggunakan kaedah model bar terhadap murid tahun lima di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Kajian ini melibatkan enam orang murid tahun lima berpencapaian sederhana dalam matematik dan tiga orang guru di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Ia menggunakan pendekatan reka bentuk kajian kes yang melibatkan murid menjalani sesi pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat kaedah model bar menggunakan lima set rancangan pengajaran harian. Data kajian dikumpulkan daripada pemerhatian, temu bual berstruktur dan dokumen analisis.Analisis daripada data yang dikumpul menunjukkan mengubah cara penyelesaian masalah daripada kaedah empat langkah penyelesaian masalah Polya kepada kaedah model bar berjaya mengubah sikap dan persepsi murid kepada minat dan keseronokkan belajar kemahiran penyelesaian masalah matematik berayat. Hasil kajian mendapati kaedah model bar adalah lebih berkesan dalam menarik minat serta meningkatkan prestasi murid dalam kemahiran menyelesaikan masalah matematik berayat tajuk pecahan.
format Article
author Ariffin, Nor Ezah
Azid @ Aziz, Nurulwahida
author_facet Ariffin, Nor Ezah
Azid @ Aziz, Nurulwahida
author_sort Ariffin, Nor Ezah
title Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
title_short Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
title_full Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
title_fullStr Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
title_full_unstemmed Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
title_sort persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan
publisher Proceedings of the ICECRS
publishDate 2017
url http://repo.uum.edu.my/23101/1/CECRS%2C%201%20%282016%29%20287-304.pdf
http://repo.uum.edu.my/23101/
http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.613
_version_ 1644283693390364672
score 13.149126