Persepsi murid tahun lima terhadap penggunaan kaedah model bar dalam penyelesaian masalah matematik berayat tajauk pecahan

Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai.Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model ya...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: Ariffin, Nor Ezah, Azid @ Aziz, Nurulwahida
フォーマット: 論文
言語:English
出版事項: Proceedings of the ICECRS 2017
主題:
オンライン・アクセス:http://repo.uum.edu.my/23101/1/CECRS%2C%201%20%282016%29%20287-304.pdf
http://repo.uum.edu.my/23101/
http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.613
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
その他の書誌記述
要約:Penyelesaian masalah matematik berayat merupakan kemahiran yang sukar dikuasai.Walaupun terdapat pelbagai heuristik untuk menyelesaikan masalah ini tetapi pendekatan Model Polya digunakan sebagai penyelesaian kepada soalan masalah. Namun terdapat satu strategi dikenali sebagai Singapore Bar Model yang semakin dipelopori penggunaannya oleh negara maju.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat bagi topik pecahan dengan menggunakan kaedah model bar terhadap murid tahun lima di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Kajian ini melibatkan enam orang murid tahun lima berpencapaian sederhana dalam matematik dan tiga orang guru di sekolah kebangsaan di daerah Kota Setar.Ia menggunakan pendekatan reka bentuk kajian kes yang melibatkan murid menjalani sesi pembelajaran penyelesaian masalah matematik berayat kaedah model bar menggunakan lima set rancangan pengajaran harian. Data kajian dikumpulkan daripada pemerhatian, temu bual berstruktur dan dokumen analisis.Analisis daripada data yang dikumpul menunjukkan mengubah cara penyelesaian masalah daripada kaedah empat langkah penyelesaian masalah Polya kepada kaedah model bar berjaya mengubah sikap dan persepsi murid kepada minat dan keseronokkan belajar kemahiran penyelesaian masalah matematik berayat. Hasil kajian mendapati kaedah model bar adalah lebih berkesan dalam menarik minat serta meningkatkan prestasi murid dalam kemahiran menyelesaikan masalah matematik berayat tajuk pecahan.