Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara

Sejak sekian lama diperdebatkan berkenaan kualiti perkhidmatan.Namun sukar ditemui buku-buku berkenaan pengurusan kualiti yang membincangkan model dan peranan perpustakaan akademik dalam menyokong institusi pendidikan.Oleh itu buku ini ditulis hasil penelitian dan kajian penulis yang agak lama berke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Taib, Che Azlan, Ahmad, Hartini, Osman, Nor Hasni
Format: Book
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2015
Subjects:
Online Access:http://repo.uum.edu.my/14405/
http://uumpress.com.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uum.repo.14405
record_format eprints
spelling my.uum.repo.144052016-04-17T03:30:09Z http://repo.uum.edu.my/14405/ Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara Taib, Che Azlan Ahmad, Hartini Osman, Nor Hasni HD28 Management. Industrial Management Sejak sekian lama diperdebatkan berkenaan kualiti perkhidmatan.Namun sukar ditemui buku-buku berkenaan pengurusan kualiti yang membincangkan model dan peranan perpustakaan akademik dalam menyokong institusi pendidikan.Oleh itu buku ini ditulis hasil penelitian dan kajian penulis yang agak lama berkenaan pengurusan perpustakaan akademik.Buku ini dimasukkan beberapa model pengurusan kualiti yang berguna kepada sesebuah perpustakaan, khususnya kepada perpustakaan akademik. Seperti model Pengurusan Kualiti ISO 9001, Malcolm Baldridge National Quality Award (MBNQA) dan The European Quality Award (EFQA). Dari segi aplikasi, buku ini amat baik dijadikan sumber rujukan kepada pegawai perpustakaan kerana ianya turut menghuraikan bagaimana pengurusan kualiti dalam senario perpustakaan sebagai sumber maklumat. Buku ini turut mengenengahkan falsafah-falsafah kualiti. Malahan bagi melengkapkan falsafah-falsafah kualiti tersebut, buku ini juga menghuraikan berkenaan anugerah-anugerah kualiti, termasuklah anugerah perpustakaan cemerlang. Buku ini juga boleh digunakan bagi memastikan perpustakaan akademik berjaya menyokong dalam pencapaian transformasi pengajian tinggi negara. Bagi merealisasikan kualiti perkhidmatan yang baik dapat ditawarkan oleh sesebuah perpustakaan, buku ini boleh dijadikan rujukan.Buku ini disusun dengan mudah supaya pembaca dapat memahami keseluruhan topik yang dibincangkan dengan senang. Universiti Utara Malaysia Press 2015 Book PeerReviewed Taib, Che Azlan and Ahmad, Hartini and Osman, Nor Hasni (2015) Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara. Universiti Utara Malaysia Press, Sintok. ISBN 978-967-0876-05-4 http://uumpress.com.my/
institution Universiti Utara Malaysia
building UUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Utara Malaysia
content_source UUM Institutionali Repository
url_provider http://repo.uum.edu.my/
topic HD28 Management. Industrial Management
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Taib, Che Azlan
Ahmad, Hartini
Osman, Nor Hasni
Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
description Sejak sekian lama diperdebatkan berkenaan kualiti perkhidmatan.Namun sukar ditemui buku-buku berkenaan pengurusan kualiti yang membincangkan model dan peranan perpustakaan akademik dalam menyokong institusi pendidikan.Oleh itu buku ini ditulis hasil penelitian dan kajian penulis yang agak lama berkenaan pengurusan perpustakaan akademik.Buku ini dimasukkan beberapa model pengurusan kualiti yang berguna kepada sesebuah perpustakaan, khususnya kepada perpustakaan akademik. Seperti model Pengurusan Kualiti ISO 9001, Malcolm Baldridge National Quality Award (MBNQA) dan The European Quality Award (EFQA). Dari segi aplikasi, buku ini amat baik dijadikan sumber rujukan kepada pegawai perpustakaan kerana ianya turut menghuraikan bagaimana pengurusan kualiti dalam senario perpustakaan sebagai sumber maklumat. Buku ini turut mengenengahkan falsafah-falsafah kualiti. Malahan bagi melengkapkan falsafah-falsafah kualiti tersebut, buku ini juga menghuraikan berkenaan anugerah-anugerah kualiti, termasuklah anugerah perpustakaan cemerlang. Buku ini juga boleh digunakan bagi memastikan perpustakaan akademik berjaya menyokong dalam pencapaian transformasi pengajian tinggi negara. Bagi merealisasikan kualiti perkhidmatan yang baik dapat ditawarkan oleh sesebuah perpustakaan, buku ini boleh dijadikan rujukan.Buku ini disusun dengan mudah supaya pembaca dapat memahami keseluruhan topik yang dibincangkan dengan senang.
format Book
author Taib, Che Azlan
Ahmad, Hartini
Osman, Nor Hasni
author_facet Taib, Che Azlan
Ahmad, Hartini
Osman, Nor Hasni
author_sort Taib, Che Azlan
title Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
title_short Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
title_full Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
title_fullStr Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
title_full_unstemmed Pengurusan kualiti dan perpustakaan : Ke arah transformasi pengajian tinggi negara
title_sort pengurusan kualiti dan perpustakaan : ke arah transformasi pengajian tinggi negara
publisher Universiti Utara Malaysia Press
publishDate 2015
url http://repo.uum.edu.my/14405/
http://uumpress.com.my/
_version_ 1644281443500687360
score 13.145126