Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti

Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Samir, Mohd. Zamaldin, Nordin, Nor Akmar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.97515
record_format eprints
spelling my.utm.975152022-10-17T04:10:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/ Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti Samir, Mohd. Zamaldin Nordin, Nor Akmar H Social Sciences (General) HB Economic Theory Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala, Attitude Survey, Buy Genuine Luxury Fashion Products or Counterfeits yang diperkenalkan oleh Yoo dan Lee (2009) digunakan untuk mengukur keinginan membeli terhadap produk berjenama mewah tiruan. Kajian ini melibatkan 118 responden dari kalangan pelajar Universiti ‘X’. Data yang dikumpulan telah dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat sebarang hubungan yang signifikan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Penerbit UTM Press 2021-08-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf Samir, Mohd. Zamaldin and Nordin, Nor Akmar (2021) Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti. Sains Humanika, 13 (2-2). pp. 133-141. ISSN 2289-6996 http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901 DOI:10.11113/sh.v13n2-2.1901
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
spellingShingle H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
Samir, Mohd. Zamaldin
Nordin, Nor Akmar
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
description Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala, Attitude Survey, Buy Genuine Luxury Fashion Products or Counterfeits yang diperkenalkan oleh Yoo dan Lee (2009) digunakan untuk mengukur keinginan membeli terhadap produk berjenama mewah tiruan. Kajian ini melibatkan 118 responden dari kalangan pelajar Universiti ‘X’. Data yang dikumpulan telah dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat sebarang hubungan yang signifikan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’.
format Article
author Samir, Mohd. Zamaldin
Nordin, Nor Akmar
author_facet Samir, Mohd. Zamaldin
Nordin, Nor Akmar
author_sort Samir, Mohd. Zamaldin
title Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
title_short Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
title_full Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
title_fullStr Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
title_full_unstemmed Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
title_sort hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2021
url http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/
http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901
_version_ 1748180470392160256
score 13.214268