Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti
Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala,...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/ http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.97515 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.975152022-10-17T04:10:39Z http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/ Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti Samir, Mohd. Zamaldin Nordin, Nor Akmar H Social Sciences (General) HB Economic Theory Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala, Attitude Survey, Buy Genuine Luxury Fashion Products or Counterfeits yang diperkenalkan oleh Yoo dan Lee (2009) digunakan untuk mengukur keinginan membeli terhadap produk berjenama mewah tiruan. Kajian ini melibatkan 118 responden dari kalangan pelajar Universiti ‘X’. Data yang dikumpulan telah dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat sebarang hubungan yang signifikan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Penerbit UTM Press 2021-08-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf Samir, Mohd. Zamaldin and Nordin, Nor Akmar (2021) Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti. Sains Humanika, 13 (2-2). pp. 133-141. ISSN 2289-6996 http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901 DOI:10.11113/sh.v13n2-2.1901 |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) HB Economic Theory |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) HB Economic Theory Samir, Mohd. Zamaldin Nordin, Nor Akmar Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
description |
Kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. Pengkaji telah menggunakan Brand personality Scale yang diperkenalkan oleh Aaker (1997) untuk mengukur tahap personaliti jenama. Manakala, Attitude Survey, Buy Genuine Luxury Fashion Products or Counterfeits yang diperkenalkan oleh Yoo dan Lee (2009) digunakan untuk mengukur keinginan membeli terhadap produk berjenama mewah tiruan. Kajian ini melibatkan 118 responden dari kalangan pelajar Universiti ‘X’. Data yang dikumpulan telah dianalisis dengan menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat sebarang hubungan yang signifikan diantara personaliti jenama dan keinginan membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar Universiti ‘X’. |
format |
Article |
author |
Samir, Mohd. Zamaldin Nordin, Nor Akmar |
author_facet |
Samir, Mohd. Zamaldin Nordin, Nor Akmar |
author_sort |
Samir, Mohd. Zamaldin |
title |
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
title_short |
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
title_full |
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
title_fullStr |
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
title_sort |
hubungan antara personaliti jenama dan keinginan untuk membeli produk berjenama mewah tiruan dalam kalangan pelajar universiti |
publisher |
Penerbit UTM Press |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/1/NorAkmarNordin2021_HubunganAntaraPersonalitiJenamadanKeinginan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/97515/ http://dx.doi.org/10.11113/sh.v13n2-2.1901 |
_version_ |
1748180470392160256 |
score |
13.214268 |