Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah

Kajian ini bertujuan mengkaji kesan penggunaan perisian fizik terhadap pemahaman konsep daya dan gerakan. Pemahaman konsep diukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar berpencapaian lemah dan pelajar berpencapaian baik setelah menggunakan perisian fizik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Zaid, Norasykin, Ahmad, Normashita
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/14185/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.14185
record_format eprints
spelling my.utm.141852017-08-08T07:50:58Z http://eprints.utm.my/id/eprint/14185/ Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah Mohd. Zaid, Norasykin Ahmad, Normashita L Education (General) Kajian ini bertujuan mengkaji kesan penggunaan perisian fizik terhadap pemahaman konsep daya dan gerakan. Pemahaman konsep diukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar berpencapaian lemah dan pelajar berpencapaian baik setelah menggunakan perisian fizik terbitan SNP Panpac (M) Sdn. Bhd. Kajian ini melibatkan 50 orang pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah di Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran fizik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 item soal selidik yang dibina berasaskan skala likert 5 mata. Manakala soalan ujian yang mengandungi 8 soalan objektif termasuk 6 soalan struktur dibina bagi melihat perbezaan skor pencapaian ujian sebelum dan selepas menggunakan perisian Fizik.yang dijalankan secara pra ujian dan pasca ujian. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor pra ujian dan pasca ujian secara keseluruhannya dan terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor pra ujian dan pasca ujian mengikut kategori kumpulan pelajar berpencapaian baik dan berpencapaian lemah. 2007 Conference or Workshop Item PeerReviewed Mohd. Zaid, Norasykin and Ahmad, Normashita (2007) Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan, 2007, Institut Perguruan Batu Lintang,Kuching.
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Zaid, Norasykin
Ahmad, Normashita
Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
description Kajian ini bertujuan mengkaji kesan penggunaan perisian fizik terhadap pemahaman konsep daya dan gerakan. Pemahaman konsep diukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar berpencapaian lemah dan pelajar berpencapaian baik setelah menggunakan perisian fizik terbitan SNP Panpac (M) Sdn. Bhd. Kajian ini melibatkan 50 orang pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah di Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran fizik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 item soal selidik yang dibina berasaskan skala likert 5 mata. Manakala soalan ujian yang mengandungi 8 soalan objektif termasuk 6 soalan struktur dibina bagi melihat perbezaan skor pencapaian ujian sebelum dan selepas menggunakan perisian Fizik.yang dijalankan secara pra ujian dan pasca ujian. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor pra ujian dan pasca ujian secara keseluruhannya dan terdapat perbezaan yang signifikan bagi skor pra ujian dan pasca ujian mengikut kategori kumpulan pelajar berpencapaian baik dan berpencapaian lemah.
format Conference or Workshop Item
author Mohd. Zaid, Norasykin
Ahmad, Normashita
author_facet Mohd. Zaid, Norasykin
Ahmad, Normashita
author_sort Mohd. Zaid, Norasykin
title Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
title_short Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
title_full Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
title_fullStr Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
title_full_unstemmed Kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
title_sort kesan penggunaan perisian fizik pemahaman konsep daya dan gerakan di peringkat sekolah menengah
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/14185/
_version_ 1643646346647830528
score 13.19449