Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan
Kajian ini dijalankan bagi mengkaji pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Responden kajian adalah terdiri daripada 69 orang bakal guru daripada kursus 4SPP, 4SPK dan 4SPT Fa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/1/Kajian_Berkaitan_Pengaplikasian_Teori_Pembelajaran_Dalam_Pembangunan_Bahan_Pembelajaran_Digital_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.11678 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.116782017-02-08T04:14:42Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/ Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan Harun, Jamalludin Jamri, Nur Khairul Safrah L Education (General) Kajian ini dijalankan bagi mengkaji pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Responden kajian adalah terdiri daripada 69 orang bakal guru daripada kursus 4SPP, 4SPK dan 4SPT Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia yang terdiri daripada 12 orang lelaki dan 57 orang perempuan. Instrumen kajian terdiri daripada 1 set borang soal selidik yang mengandungi 39 item terdiri daripada 5 bahagian. Maklum balas yang diterima diukur menggunakan skala 5 mata dan seterusnya dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Packages For Social Sciene (SPSS) versi 11.5. Hasil analisis dipersembahkan dalam bentuk peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach kajian ini adalah 0.94. Kajian mendapati bahawa skor min bagi tahap pengetahuan bakal guru terhadap ciri-ciri teori pembelajaran ialah 4.14 dan boleh dianggap tinggi. Hasil kajian juga mendapati min skor bagi tahap kemahiran bakal guru terhadap pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan P&P digital ialah 4.10 yang juga boleh dianggap tinggi. Kajian juga mendapati, responden mempunyai pandangan yang positif terhadap keberkesanan P&P dengan sokongan bahan P&P digital (min=4.18). Selain itu, terdapatnya hubungan yang signifikan di antara pandangan responden itu tadi dengan kemahiran mereka dalam mengaplikasikan teori P&P dalam pembangunan bahan P&P digital (r=0.56, p=0.000) pada aras signifikan ?=0.01. Akhirnya, analisis data menerusi kaedah penetapan tema bagi soalan terbuka mendapati majoriti bakal guru menghadapi masalah atau kebimbangan dari aspek kefahaman bagaimana untuk mengaplikasi teori ke dalam pembangunan bahan P&P digital. Secara kesimpulannya, beberapa cadangan dikemukakan kepada pihak yang berkenaan untuk meningkatkan tahap pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan. Katakunci: teori pembelajaran, pembangunan bahan pembelajaran 2010-12-27 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/1/Kajian_Berkaitan_Pengaplikasian_Teori_Pembelajaran_Dalam_Pembangunan_Bahan_Pembelajaran_Digital_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan.pdf Harun, Jamalludin and Jamri, Nur Khairul Safrah (2010) Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan. Journal of Science & Mathematics Education . pp. 1-8. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Harun, Jamalludin Jamri, Nur Khairul Safrah Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
description |
Kajian ini dijalankan bagi mengkaji pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan
bahan pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi
Malaysia. Responden kajian adalah terdiri daripada 69 orang bakal guru daripada kursus 4SPP, 4SPK dan
4SPT Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia yang terdiri daripada 12 orang lelaki dan 57
orang perempuan. Instrumen kajian terdiri daripada 1 set borang soal selidik yang mengandungi 39 item
terdiri daripada 5 bahagian. Maklum balas yang diterima diukur menggunakan skala 5 mata dan
seterusnya dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Packages For Social Sciene
(SPSS) versi 11.5. Hasil analisis dipersembahkan dalam bentuk peratusan dan min. Nilai
kebolehpercayaan Alpha Cronbach kajian ini adalah 0.94. Kajian mendapati bahawa skor min bagi tahap
pengetahuan bakal guru terhadap ciri-ciri teori pembelajaran ialah 4.14 dan boleh dianggap tinggi. Hasil
kajian juga mendapati min skor bagi tahap kemahiran bakal guru terhadap pengaplikasian teori
pembelajaran dalam pembangunan bahan P&P digital ialah 4.10 yang juga boleh dianggap tinggi. Kajian
juga mendapati, responden mempunyai pandangan yang positif terhadap keberkesanan P&P dengan
sokongan bahan P&P digital (min=4.18). Selain itu, terdapatnya hubungan yang signifikan di antara
pandangan responden itu tadi dengan kemahiran mereka dalam mengaplikasikan teori P&P dalam
pembangunan bahan P&P digital (r=0.56, p=0.000) pada aras signifikan ?=0.01. Akhirnya, analisis data
menerusi kaedah penetapan tema bagi soalan terbuka mendapati majoriti bakal guru menghadapi masalah
atau kebimbangan dari aspek kefahaman bagaimana untuk mengaplikasi teori ke dalam pembangunan
bahan P&P digital. Secara kesimpulannya, beberapa cadangan dikemukakan kepada pihak yang
berkenaan untuk meningkatkan tahap pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan
pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir Fakulti Pendidikan.
Katakunci: teori pembelajaran, pembangunan bahan pembelajaran |
format |
Article |
author |
Harun, Jamalludin Jamri, Nur Khairul Safrah |
author_facet |
Harun, Jamalludin Jamri, Nur Khairul Safrah |
author_sort |
Harun, Jamalludin |
title |
Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_short |
Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_full |
Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_fullStr |
Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_full_unstemmed |
Kajian Berkaitan Pengaplikasian Teori Pembelajaran Dalam Pembangunan Bahan Pembelajaran Digital Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Fakulti Pendidikan |
title_sort |
kajian berkaitan pengaplikasian teori pembelajaran dalam pembangunan bahan pembelajaran digital di kalangan pelajar tahun akhir fakulti pendidikan |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/1/Kajian_Berkaitan_Pengaplikasian_Teori_Pembelajaran_Dalam_Pembangunan_Bahan_Pembelajaran_Digital_Di_Kalangan_Pelajar_Tahun_Akhir_Fakulti_Pendidikan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11678/ |
_version_ |
1643645747012304896 |
score |
13.214268 |