Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak)
Perkhidmatan perubatan merupakan suatu aspek yang penting dalam kehidupan kita. Maka, hospital diwujudkan bagi memenuhi keperluan masyarakat dan penting dalam membantu menyelesaikan pelbagai masalah yang berkaitan dengan kesihatan. Fasiliti tidak hanya terhad kepada kemudahan fizikal yang disediakan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/1/Hisham_Maizan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/ https://books.google.com.my/books/about/Kualiti_perkhidmatan_fasiliti_hospital_k.html?id=mk-hAQAACAAJ&redir_esc=y |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.1165 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.11652017-08-29T07:04:18Z http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/ Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) Mohd. Ali, Hishamuddin Baba, Maizan H Social Sciences (General) Perkhidmatan perubatan merupakan suatu aspek yang penting dalam kehidupan kita. Maka, hospital diwujudkan bagi memenuhi keperluan masyarakat dan penting dalam membantu menyelesaikan pelbagai masalah yang berkaitan dengan kesihatan. Fasiliti tidak hanya terhad kepada kemudahan fizikal yang disediakan, malahan ia turut melibatkan aspek perkhidmatan. Jika kualiti dari segi perkhidmatan fasiliti tidak memuaskan, maka kepuasan pengunjung tidak akan tercapai dan ini secara tidak langsung akan memberi kesan negatif kepada kualiti kehidupan mereka dan juga produktiviti. Kajian dibuat adalah untuk mengetahui dan mengenalpasti tahap kepuasan pengunjung tehadap fasiliti dan perkhidmatan fasiliti yang terdapat di Unit Kecemasan dan Kemalangan (UKK), Hospital Sarikei. Pendekatan yang digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada pengunjung atau pesakit di hospital. Tahap kepuasan responden terhadap kualiti perkhidmatan fasiliti dianalisa menggunakan kaedah skala multidimensi (MDS) dan kaedah deskriptif. Hasil kajian mendapati bahawa secara keseluruhannya, perkhidmatan fasiliti yang disediakan tidak dapat memenuhi kepuasan responden antaranya breathing apparatus dan peralatan procedur ('toilet and suturing; chest tube; eye procedures; proctoscopy dan 'rubber-banding), tandas, proses penghantaran ke rumah mayat dan ruang menunggu. 2005 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/1/Hisham_Maizan.pdf Mohd. Ali, Hishamuddin and Baba, Maizan (2005) Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak). In: First Real Estate Educators and Researchers Malaysia (REER) Seminar, 27-28 September 2005, UTM City Campus, Kuala Lumpur . (Unpublished) https://books.google.com.my/books/about/Kualiti_perkhidmatan_fasiliti_hospital_k.html?id=mk-hAQAACAAJ&redir_esc=y |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) Mohd. Ali, Hishamuddin Baba, Maizan Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
description |
Perkhidmatan perubatan merupakan suatu aspek yang penting dalam kehidupan kita. Maka, hospital diwujudkan bagi memenuhi keperluan masyarakat dan penting dalam membantu menyelesaikan pelbagai masalah yang berkaitan dengan kesihatan. Fasiliti tidak hanya terhad kepada kemudahan fizikal yang disediakan, malahan ia turut melibatkan aspek perkhidmatan. Jika kualiti dari segi perkhidmatan fasiliti tidak memuaskan, maka kepuasan pengunjung tidak akan tercapai dan ini secara tidak langsung akan memberi kesan negatif kepada kualiti kehidupan mereka dan juga produktiviti. Kajian dibuat adalah untuk mengetahui dan mengenalpasti tahap kepuasan pengunjung tehadap fasiliti dan perkhidmatan fasiliti yang terdapat di Unit Kecemasan dan Kemalangan (UKK), Hospital Sarikei. Pendekatan yang digunakan adalah melalui borang soal selidik yang diedarkan kepada pengunjung atau pesakit di hospital. Tahap kepuasan responden terhadap kualiti perkhidmatan fasiliti dianalisa menggunakan kaedah skala multidimensi (MDS) dan kaedah deskriptif. Hasil kajian mendapati bahawa secara keseluruhannya, perkhidmatan fasiliti yang disediakan tidak dapat memenuhi kepuasan responden antaranya breathing apparatus dan peralatan procedur ('toilet and suturing; chest tube; eye procedures; proctoscopy dan 'rubber-banding), tandas, proses penghantaran ke rumah mayat dan ruang menunggu. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd. Ali, Hishamuddin Baba, Maizan |
author_facet |
Mohd. Ali, Hishamuddin Baba, Maizan |
author_sort |
Mohd. Ali, Hishamuddin |
title |
Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
title_short |
Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
title_full |
Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
title_fullStr |
Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
title_full_unstemmed |
Kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, Hospital Kerajaan, Sarikei, Sarawak) |
title_sort |
kualiti perkhidmatan fasiliti hospital kerajaan dari persepsi pengunjung (kes kajian: unit kecemasan dan kemalangan, hospital kerajaan, sarikei, sarawak) |
publishDate |
2005 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/1/Hisham_Maizan.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/1165/ https://books.google.com.my/books/about/Kualiti_perkhidmatan_fasiliti_hospital_k.html?id=mk-hAQAACAAJ&redir_esc=y |
_version_ |
1643643267381723136 |
score |
13.211869 |