Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua
Sikap dan penguasaan konsep asas sains merupakan satu perkara yang penting dalam pembelajaran sains yang berterusan. Kajian diskriptif ini bertujuan untuk mengukur tahap sikap terhadap sains di kalangan 107 orang pelajar Tingkatan Dua di sebuah sekolah di kawasan Mukah, Sarawak. Kajian ini juga meng...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/1/Hubungan_Sikap_Terhadap_Mata_Pelajaran_Sains_Dengan_Penguasaan_Konsep_Asas_Sains_Pelajar_Tingkatan_Dua.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.utm.11336 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.utm.113362017-06-08T08:28:15Z http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/ Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua Nordin, Aziz Wee, Jenny Chin Siok L Education (General) Sikap dan penguasaan konsep asas sains merupakan satu perkara yang penting dalam pembelajaran sains yang berterusan. Kajian diskriptif ini bertujuan untuk mengukur tahap sikap terhadap sains di kalangan 107 orang pelajar Tingkatan Dua di sebuah sekolah di kawasan Mukah, Sarawak. Kajian ini juga mengukur hubungan antara sikap dan penguasaan konsep asas sains di kalangan pelajar. Disamping itu, kajian ini juga melihat sama ada terdapat perbezaan sikap terhadap sains dan penguasaan konsep asas sains berdasarkan jantina. Aspek sikap yang dikaji adalah minat dan persepsi pelajar terhadap sains. Manakala, aspek konsep asas sains yang diuji adalah berdasarkan topik-topik yang telah dipelajari semasa Tingkatan Satu. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik dengan kebolehpercayaan α = 0.918. Dua jenis statistik digunakan dalam kajian ini iaitu statistik diskriptif untuk melihat min, frekuensi, peratusan dan sisihan piawai manakala statistik inferensi menggunakan kolerasi Pearson dan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa pelajar Tingkatan Dua mempunyai minat (57.9%) dan persepsi (72.0%) yang tinggi terhadap sains (65.4%) dan tahap penguasaan konsep asas sains yang sederhana (43.9%). Selain itu, hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara minat dan persepsi dengan penguasaan konsep asas sains. Manakala, hasil kajian mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara sikap dan tahap penguasaan konsep asas sains berdasarkan jantina. 2010-12-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/1/Hubungan_Sikap_Terhadap_Mata_Pelajaran_Sains_Dengan_Penguasaan_Konsep_Asas_Sains_Pelajar_Tingkatan_Dua.pdf Nordin, Aziz and Wee, Jenny Chin Siok (2010) Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua. Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua . pp. 1-7. (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Malaysia |
building |
UTM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Malaysia |
content_source |
UTM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.utm.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Nordin, Aziz Wee, Jenny Chin Siok Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
description |
Sikap dan penguasaan konsep asas sains merupakan satu perkara yang penting dalam pembelajaran sains yang berterusan. Kajian diskriptif ini bertujuan untuk mengukur tahap sikap terhadap sains di kalangan 107 orang pelajar Tingkatan Dua di sebuah sekolah di kawasan Mukah, Sarawak. Kajian ini juga mengukur hubungan antara sikap dan penguasaan konsep asas sains di kalangan pelajar. Disamping itu, kajian ini juga melihat sama ada terdapat perbezaan sikap terhadap sains dan penguasaan konsep asas sains berdasarkan jantina. Aspek sikap yang dikaji adalah minat dan persepsi pelajar terhadap sains. Manakala, aspek konsep asas sains yang diuji adalah berdasarkan topik-topik yang telah dipelajari semasa Tingkatan Satu. Instrumen kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik dengan kebolehpercayaan α = 0.918. Dua jenis statistik digunakan dalam kajian ini iaitu statistik diskriptif untuk melihat min, frekuensi, peratusan dan sisihan piawai manakala statistik inferensi menggunakan kolerasi Pearson dan ujian-t. Keputusan kajian mendapati bahawa pelajar Tingkatan Dua mempunyai minat (57.9%) dan persepsi (72.0%) yang tinggi terhadap sains (65.4%) dan tahap penguasaan konsep asas sains yang sederhana (43.9%). Selain itu, hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara minat dan persepsi dengan penguasaan konsep asas sains. Manakala, hasil kajian mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara sikap dan tahap penguasaan konsep asas sains berdasarkan jantina. |
format |
Article |
author |
Nordin, Aziz Wee, Jenny Chin Siok |
author_facet |
Nordin, Aziz Wee, Jenny Chin Siok |
author_sort |
Nordin, Aziz |
title |
Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
title_short |
Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
title_full |
Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
title_fullStr |
Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
title_full_unstemmed |
Hubungan Sikap Terhadap Mata Pelajaran Sains Dengan Penguasaan Konsep Asas Sains Pelajar Tingkatan Dua |
title_sort |
hubungan sikap terhadap mata pelajaran sains dengan penguasaan konsep asas sains pelajar tingkatan dua |
publishDate |
2010 |
url |
http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/1/Hubungan_Sikap_Terhadap_Mata_Pelajaran_Sains_Dengan_Penguasaan_Konsep_Asas_Sains_Pelajar_Tingkatan_Dua.pdf http://eprints.utm.my/id/eprint/11336/ |
_version_ |
1643645653258076160 |
score |
13.18916 |