Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur

Bidang pendidikan Hifz al-Quran semakin berkembang pesat dalam sistem pendidikan Malaysia. Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) perlu berpandukan kepada sesuatu teori dan model pembelajaran bagi memastikan kelancaran dan keberkesanan sesi PdP tersebut. Kajian mendapati masih terdapat kelompongan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mastor Mustafa, Siti Nurjanah, Johan, Siti Aisyah, Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholars Network 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108725/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_TeoriDanModelBagiProsesPengajaranDanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/108725/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.19
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.108725
record_format eprints
spelling my.utm.1087252024-11-27T09:41:17Z http://eprints.utm.my/108725/ Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur Mastor Mustafa, Siti Nurjanah Johan, Siti Aisyah Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah H Social Sciences (General) Bidang pendidikan Hifz al-Quran semakin berkembang pesat dalam sistem pendidikan Malaysia. Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) perlu berpandukan kepada sesuatu teori dan model pembelajaran bagi memastikan kelancaran dan keberkesanan sesi PdP tersebut. Kajian mendapati masih terdapat kelompongan dalam sesi PdP Hifz al-Quran yang berlaku sama ada di peringkat guru mahupun pelajar dan perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan pandangan sarjana berkaitan teori dan model yang boleh dijadikan panduan dan rujukan khususnya kepada guru dan umumnya kepada pelajar yang sedang dalam proses menghafaz al-Quran. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif iaitu kaedah perpustakaan dan analisis dokumen. Artikel ini diharapkan dapat memberikan maklumat berkaitan proses menghafaz kepada para huffaz agar bidang tahfiz ini terus berkembang dengan baik. Asian Scholars Network 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/108725/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_TeoriDanModelBagiProsesPengajaranDanPembelajaran.pdf Mastor Mustafa, Siti Nurjanah and Johan, Siti Aisyah and Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah (2023) Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences, 5 (4). pp. 193-208. ISSN 2682-8502 http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.19 DOI : 10.55057/ajress.2023.5.4.19
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
spellingShingle H Social Sciences (General)
Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
description Bidang pendidikan Hifz al-Quran semakin berkembang pesat dalam sistem pendidikan Malaysia. Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) perlu berpandukan kepada sesuatu teori dan model pembelajaran bagi memastikan kelancaran dan keberkesanan sesi PdP tersebut. Kajian mendapati masih terdapat kelompongan dalam sesi PdP Hifz al-Quran yang berlaku sama ada di peringkat guru mahupun pelajar dan perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan pandangan sarjana berkaitan teori dan model yang boleh dijadikan panduan dan rujukan khususnya kepada guru dan umumnya kepada pelajar yang sedang dalam proses menghafaz al-Quran. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif iaitu kaedah perpustakaan dan analisis dokumen. Artikel ini diharapkan dapat memberikan maklumat berkaitan proses menghafaz kepada para huffaz agar bidang tahfiz ini terus berkembang dengan baik.
format Article
author Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
author_facet Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
Johan, Siti Aisyah
Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
author_sort Mastor Mustafa, Siti Nurjanah
title Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
title_short Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
title_full Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
title_fullStr Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
title_full_unstemmed Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur
title_sort teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (pdp) hifz al-quran: satu tinjauan literatur
publisher Asian Scholars Network
publishDate 2023
url http://eprints.utm.my/108725/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_TeoriDanModelBagiProsesPengajaranDanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/108725/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.19
_version_ 1817841637143871488
score 13.219503