Teori dan model bagi proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) Hifz Al-Quran: Satu tinjauan literatur

Bidang pendidikan Hifz al-Quran semakin berkembang pesat dalam sistem pendidikan Malaysia. Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) perlu berpandukan kepada sesuatu teori dan model pembelajaran bagi memastikan kelancaran dan keberkesanan sesi PdP tersebut. Kajian mendapati masih terdapat kelompongan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mastor Mustafa, Siti Nurjanah, Johan, Siti Aisyah, Ajmain @ Jima’ain, Muhammad Talhah
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholars Network 2023
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/108725/1/MuhammadTalhahJimaAin2023_TeoriDanModelBagiProsesPengajaranDanPembelajaran.pdf
http://eprints.utm.my/108725/
http://dx.doi.org/10.55057/ajress.2023.5.4.19
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Bidang pendidikan Hifz al-Quran semakin berkembang pesat dalam sistem pendidikan Malaysia. Proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) perlu berpandukan kepada sesuatu teori dan model pembelajaran bagi memastikan kelancaran dan keberkesanan sesi PdP tersebut. Kajian mendapati masih terdapat kelompongan dalam sesi PdP Hifz al-Quran yang berlaku sama ada di peringkat guru mahupun pelajar dan perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan pandangan sarjana berkaitan teori dan model yang boleh dijadikan panduan dan rujukan khususnya kepada guru dan umumnya kepada pelajar yang sedang dalam proses menghafaz al-Quran. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif iaitu kaedah perpustakaan dan analisis dokumen. Artikel ini diharapkan dapat memberikan maklumat berkaitan proses menghafaz kepada para huffaz agar bidang tahfiz ini terus berkembang dengan baik.