Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sarna ada faktor seperti kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina mempengaruhi tahap kesediaan membaca dalam kalangan murid-murid darjah satu. Seramai 480 responden dari sekolah-sekolah dalam dan luar bandar daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Md. Johan, Othman, Mislan, Nora
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/1/OthmanMdJohan2007_PengaruhKedudukanSekolahBahasaIbunda.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10411
record_format eprints
spelling my.utm.104112017-11-01T04:17:26Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/ Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu Md. Johan, Othman Mislan, Nora LB1501 Primary Education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sarna ada faktor seperti kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina mempengaruhi tahap kesediaan membaca dalam kalangan murid-murid darjah satu. Seramai 480 responden dari sekolah-sekolah dalam dan luar bandar daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. 'Ujian Kesediaan Membaca Tahap Pra Sekolah' yang dibina oleh Yeo dan Othman (2002) telah di gunakan sebagai instrumen untuk menentukan tahap kesediaan membaca murid-murid. Data telah di analisis dengan menggunakan SPSS 13.0 Windows untuk menentukan peratusan, kekerapan, min dan ujian-t. Keputusan kajian menunjukkan kesediaan membaca yang tinggi wujud dalam kalangan murid-murid darjah satu yang dikaji. Tahap kesediaan membaca murid-murid dari sekolah luar bandar didapati lebih baik daripada tahap kesediaan membaca murid-murid dari sekolah bandar. Murid-murid perempuan mempunyai tahap kesediaan membaca yang lebih tinggi berbanding murid-murid lelaki. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kesediaan membaca berdasarkan bahasa ibunda yang digunakan. Aspek penguasaan tahap membaca yang lemah ialah dalam pemahaman lisan melalui cerita. Kelemahan tersebut adalah merentasai kedudukan sekolah, bahasa pertuturan di rumah dan jantina murid Penerbit UTM Press 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/1/OthmanMdJohan2007_PengaruhKedudukanSekolahBahasaIbunda.pdf Md. Johan, Othman and Mislan, Nora (2007) Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 41-49. ISSN 1394-1801
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Md. Johan, Othman
Mislan, Nora
Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sarna ada faktor seperti kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina mempengaruhi tahap kesediaan membaca dalam kalangan murid-murid darjah satu. Seramai 480 responden dari sekolah-sekolah dalam dan luar bandar daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. 'Ujian Kesediaan Membaca Tahap Pra Sekolah' yang dibina oleh Yeo dan Othman (2002) telah di gunakan sebagai instrumen untuk menentukan tahap kesediaan membaca murid-murid. Data telah di analisis dengan menggunakan SPSS 13.0 Windows untuk menentukan peratusan, kekerapan, min dan ujian-t. Keputusan kajian menunjukkan kesediaan membaca yang tinggi wujud dalam kalangan murid-murid darjah satu yang dikaji. Tahap kesediaan membaca murid-murid dari sekolah luar bandar didapati lebih baik daripada tahap kesediaan membaca murid-murid dari sekolah bandar. Murid-murid perempuan mempunyai tahap kesediaan membaca yang lebih tinggi berbanding murid-murid lelaki. Walau bagaimanapun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kesediaan membaca berdasarkan bahasa ibunda yang digunakan. Aspek penguasaan tahap membaca yang lemah ialah dalam pemahaman lisan melalui cerita. Kelemahan tersebut adalah merentasai kedudukan sekolah, bahasa pertuturan di rumah dan jantina murid
format Article
author Md. Johan, Othman
Mislan, Nora
author_facet Md. Johan, Othman
Mislan, Nora
author_sort Md. Johan, Othman
title Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
title_short Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
title_full Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
title_fullStr Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
title_full_unstemmed Pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
title_sort pengaruh kedudukan sekolah, bahasa ibunda dan jantina terhadap tahap kesediaan membaca murid darjah satu
publisher Penerbit UTM Press
publishDate 2007
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/1/OthmanMdJohan2007_PengaruhKedudukanSekolahBahasaIbunda.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10411/
_version_ 1643645395907117056
score 13.149126