Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia

Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar ini dikenali sebagai salah konsep (mis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin, Meor Ibrahim, Ismail, Nurhidayah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.utm.10222
record_format eprints
spelling my.utm.102222010-09-22T01:24:57Z http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/ Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia Kamaruddin, Meor Ibrahim Ismail, Nurhidayah L Education (General) Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar ini dikenali sebagai salah konsep (miskonsepsi) dan boleh menjurus kepada tahap penguasaan pelajar yang lemah bagi pelajar. Atas sebab itu, kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengkaji miskonsepsi dan tahap penguasaan pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan kimia. Kajian ini dijalankan ke atas 160 orang pelajar tingkatan lima di tiga (3) buah sekolah (Sek. Men. Keb. Dato’ Yunos Sulaiman, Sek. Men. Dato’ Ali Haji Ahmad dan Sek. Men. Keb. Dato’ Penggawa Barat) di daerah Pontian. Set soal selidik dengan kebolehpercayaan, ?= 0.594 telah digunakan. Set soal selidik ini meliputi lapan (8) aspek iaitu definisi konsep mol, hubungan antara mol dengan jisim, bilangan zarah (ion, molekul dan atom) dan isipadu gas, perseimbangan persamaan kimia berdasarkan konsep mol, penukaran persamaan kimia daripada bentuk persamaan kimia kepada simbol, penukaran persamaan kimia kepada persamaan iondan penyelesaian masalah persamaan kimia (stoikiometri) . Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan majoriti pelajar mempunyai miskonsepsi nyata dengan purata tahap penguasaan pelajar adalah lemah (29.30%) . Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan. Katakunci : chemistry, misconception, problemsstoichiometrically.Holistically. 2010-09-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf Kamaruddin, Meor Ibrahim and Ismail, Nurhidayah (2010) Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia. Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia . pp. 1-7. (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Malaysia
building UTM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Malaysia
content_source UTM Institutional Repository
url_provider http://eprints.utm.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ismail, Nurhidayah
Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
description Pembelajaran konsep Kimia yang tepat adalah sukar kerana ia melibatkan konsepkonsep abstrak. Ditambah pula dengan penghasilan konsep baru oleh pelajar yang berbeza daripada konsep-konsep yang telah ditakrifkan oleh ahli-ahli sains. Konsep-konsep baru pelajar ini dikenali sebagai salah konsep (miskonsepsi) dan boleh menjurus kepada tahap penguasaan pelajar yang lemah bagi pelajar. Atas sebab itu, kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengkaji miskonsepsi dan tahap penguasaan pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan kimia. Kajian ini dijalankan ke atas 160 orang pelajar tingkatan lima di tiga (3) buah sekolah (Sek. Men. Keb. Dato’ Yunos Sulaiman, Sek. Men. Dato’ Ali Haji Ahmad dan Sek. Men. Keb. Dato’ Penggawa Barat) di daerah Pontian. Set soal selidik dengan kebolehpercayaan, ?= 0.594 telah digunakan. Set soal selidik ini meliputi lapan (8) aspek iaitu definisi konsep mol, hubungan antara mol dengan jisim, bilangan zarah (ion, molekul dan atom) dan isipadu gas, perseimbangan persamaan kimia berdasarkan konsep mol, penukaran persamaan kimia daripada bentuk persamaan kimia kepada simbol, penukaran persamaan kimia kepada persamaan iondan penyelesaian masalah persamaan kimia (stoikiometri) . Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian ini menunjukkan majoriti pelajar mempunyai miskonsepsi nyata dengan purata tahap penguasaan pelajar adalah lemah (29.30%) . Beberapa cadangan dikemukakan pada akhir laporan. Katakunci : chemistry, misconception, problemsstoichiometrically.Holistically.
format Article
author Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ismail, Nurhidayah
author_facet Kamaruddin, Meor Ibrahim
Ismail, Nurhidayah
author_sort Kamaruddin, Meor Ibrahim
title Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
title_short Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
title_full Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
title_fullStr Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
title_full_unstemmed Miskonsepsi Pelajar Terhadap Konsep Mol Dan Konsep Persamaan Kimia
title_sort miskonsepsi pelajar terhadap konsep mol dan konsep persamaan kimia
publishDate 2010
url http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/2/Nurhidayah_binti_Ismail.pdf
http://eprints.utm.my/id/eprint/10222/
_version_ 1643645345515700224
score 13.159267