Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional

Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ariffin, Arihasnida, Nordian, Nur Fatin Nadiah, Hamzah, Norhasyimah, Zakaria, Normah, Rubani, Siti Nur Kamariah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1335/
https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uthm.eprints.1335
record_format eprints
spelling my.uthm.eprints.13352023-02-07T03:15:04Z http://eprints.uthm.edu.my/1335/ Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional Ariffin, Arihasnida Nordian, Nur Fatin Nadiah Hamzah, Norhasyimah Zakaria, Normah Rubani, Siti Nur Kamariah T61-173 Technical education. Technical schools Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI dalam Mata Pelajaran Vokasional di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di sekitar Negeri Johor. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 113 guru PPI yang mengajar subjek MPV yang dipilih secara rawak mudah. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI. Pemantauan terhadap persepsi guru adalah amat penting bukan sahaja untuk Mata Pelajaran Vokasional malahan subjek-subjek lain dan memberikan kebaikan serta kejayaan kepada setiap program dalam bidang Pendidikan Khas di Malaysia. Penerbit UTHM 2021 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf Ariffin, Arihasnida and Nordian, Nur Fatin Nadiah and Hamzah, Norhasyimah and Zakaria, Normah and Rubani, Siti Nur Kamariah (2021) Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Online Journal for TVET Practitioners, 6 (1). pp. 7-14. https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
building UTHM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
content_source UTHM Institutional Repository
url_provider http://eprints.uthm.edu.my/
language English
topic T61-173 Technical education. Technical schools
spellingShingle T61-173 Technical education. Technical schools
Ariffin, Arihasnida
Nordian, Nur Fatin Nadiah
Hamzah, Norhasyimah
Zakaria, Normah
Rubani, Siti Nur Kamariah
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
description Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI dalam Mata Pelajaran Vokasional di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di sekitar Negeri Johor. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 113 guru PPI yang mengajar subjek MPV yang dipilih secara rawak mudah. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI. Pemantauan terhadap persepsi guru adalah amat penting bukan sahaja untuk Mata Pelajaran Vokasional malahan subjek-subjek lain dan memberikan kebaikan serta kejayaan kepada setiap program dalam bidang Pendidikan Khas di Malaysia.
format Article
author Ariffin, Arihasnida
Nordian, Nur Fatin Nadiah
Hamzah, Norhasyimah
Zakaria, Normah
Rubani, Siti Nur Kamariah
author_facet Ariffin, Arihasnida
Nordian, Nur Fatin Nadiah
Hamzah, Norhasyimah
Zakaria, Normah
Rubani, Siti Nur Kamariah
author_sort Ariffin, Arihasnida
title Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
title_short Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
title_full Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
title_fullStr Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
title_full_unstemmed Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
title_sort hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru program pendidikan inklusif dalam pendidikan teknikal dan vokasional
publisher Penerbit UTHM
publishDate 2021
url http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/1335/
https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002
_version_ 1758580248094441472
score 13.160551