Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional
Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelaj...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTHM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1335/ https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uthm.eprints.1335 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uthm.eprints.13352023-02-07T03:15:04Z http://eprints.uthm.edu.my/1335/ Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional Ariffin, Arihasnida Nordian, Nur Fatin Nadiah Hamzah, Norhasyimah Zakaria, Normah Rubani, Siti Nur Kamariah T61-173 Technical education. Technical schools Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI dalam Mata Pelajaran Vokasional di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di sekitar Negeri Johor. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 113 guru PPI yang mengajar subjek MPV yang dipilih secara rawak mudah. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI. Pemantauan terhadap persepsi guru adalah amat penting bukan sahaja untuk Mata Pelajaran Vokasional malahan subjek-subjek lain dan memberikan kebaikan serta kejayaan kepada setiap program dalam bidang Pendidikan Khas di Malaysia. Penerbit UTHM 2021 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf Ariffin, Arihasnida and Nordian, Nur Fatin Nadiah and Hamzah, Norhasyimah and Zakaria, Normah and Rubani, Siti Nur Kamariah (2021) Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional. Online Journal for TVET Practitioners, 6 (1). pp. 7-14. https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002 |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
building |
UTHM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
content_source |
UTHM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.uthm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
T61-173 Technical education. Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education. Technical schools Ariffin, Arihasnida Nordian, Nur Fatin Nadiah Hamzah, Norhasyimah Zakaria, Normah Rubani, Siti Nur Kamariah Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
description |
Permasalahan timbul dalam kalangan guru-guru Program Pendidikan Inklusif dalam Mata Pelajaran Vokasional (MPV) apabila terhasilnya guru yang gagal mengawal diri akibat tekanan yang melampau memberi kesan kepada perhubungan antara guru PPI, pelajar dan juga kualiti dalam aspek pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI dalam Mata Pelajaran Vokasional di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di sekitar Negeri Johor. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 113 guru PPI yang mengajar subjek MPV yang dipilih secara rawak mudah. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru PPI. Pemantauan terhadap persepsi guru adalah amat penting bukan sahaja untuk Mata Pelajaran Vokasional malahan subjek-subjek lain dan memberikan kebaikan serta kejayaan kepada setiap program dalam bidang Pendidikan Khas di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Ariffin, Arihasnida Nordian, Nur Fatin Nadiah Hamzah, Norhasyimah Zakaria, Normah Rubani, Siti Nur Kamariah |
author_facet |
Ariffin, Arihasnida Nordian, Nur Fatin Nadiah Hamzah, Norhasyimah Zakaria, Normah Rubani, Siti Nur Kamariah |
author_sort |
Ariffin, Arihasnida |
title |
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
title_short |
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
title_full |
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
title_fullStr |
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru Program Pendidikan Inklusif dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional |
title_sort |
hubungan antara sikap pelajar dengan tahap tekanan guru program pendidikan inklusif dalam pendidikan teknikal dan vokasional |
publisher |
Penerbit UTHM |
publishDate |
2021 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/1335/1/J12261_f625fff874a193838cdd2de9ed7841c8.pdf http://eprints.uthm.edu.my/1335/ https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.002 |
_version_ |
1758580248094441472 |
score |
13.160551 |