Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)

Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh...

詳細記述

保存先:
書誌詳細
主要な著者: Mohd Daud, Shaffe, Basri, Ramli, Baki, Roselan, Hamzah, Sahandri Ghani, Nawawi, Mokhtar
フォーマット: 論文
言語:English
出版事項: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011
主題:
オンライン・アクセス:http://eprints.usm.my/34597/1/26.1.2011_125-144.pdf
http://eprints.usm.my/34597/
http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_125-144.pdf
タグ: タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
id my.usm.eprints.34597
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.34597 http://eprints.usm.my/34597/ Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning) Mohd Daud, Shaffe Basri, Ramli Baki, Roselan Hamzah, Sahandri Ghani Nawawi, Mokhtar LB2300 Higher Education Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh guru pelatih semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Di samping itu, kajian ini akan mengenal pasti sama ada amalan jenaka guru pelatih dapat mewujudkan keseronokan untuk belajar dalam kalangan murid serta intensiti atau tahap jenaka yang dilaksanakan oleh guru pelatih semasa mengajar. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kajian tinjauan bagi melihat pandangan guru pelatih dan murid sekolah terhadap amalan jenaka dalam pendidikan. Kajian ini adalah merupakan kajian rintis kepada kajian sebenar yang akan dilaksanakan kepada sekumpulan guru pelatih lain yang terdedah kepada latihan mengajar di sekolah. Murid tingkatan tiga daripada sebuah kelas di sebuah sekolah menengah di Cheras, Selangor dan guru pelatih daripada sebuah institusi pengajian awam di Kuala Lumpur yang sedang menjalani perguruan dalam semester kedua telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada dua set soal selidik iaitu soal selidik murid dan soal selidik guru pelatih. Hasil kajian ini menunjukkan amalan jenaka guru boleh meningkatkan interaksi sesama rakan sejawat guru dan sesama rakan murid. Suasana pembelajaran yang seronok dapat diwujudkan sekiranya guru berjenaka dalam bilik darjah semasa pengajaran dan pembelajaran. Guru pelatih telah mengamalkan jenaka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Mereka juga menganggap amalan ini boleh mewujudkan kesan yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Sementara tahap jenaka yang dilakukan oleh guru pelatih adalah dengan kadar yang sederhana iaitu antara tiga hingga empat kali bagi setiap sesi pengajaran. Kekerapan ini juga dianggap sebagai jumlah yang sesuai bagi seseorang guru melakukannya. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/34597/1/26.1.2011_125-144.pdf Mohd Daud, Shaffe and Basri, Ramli and Baki, Roselan and Hamzah, Sahandri Ghani and Nawawi, Mokhtar (2011) Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning). The Asia Pacific Journal of Educators and Education (formerly known as Journal of Educators and Education), 26 (1). pp. 1-17. ISSN 2289-9057 http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_125-144.pdf
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic LB2300 Higher Education
spellingShingle LB2300 Higher Education
Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
description Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat peranan amalan jenaka atau kecindan dalam kalangan guru pelatih dan pandangan murid terhadap amalan jenaka guru serta kesannya terhadap pembelajaran. Selain daripada itu, kajian ini juga adalah untuk melihat sama ada amalan tersebut dilakukan oleh guru pelatih semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Di samping itu, kajian ini akan mengenal pasti sama ada amalan jenaka guru pelatih dapat mewujudkan keseronokan untuk belajar dalam kalangan murid serta intensiti atau tahap jenaka yang dilaksanakan oleh guru pelatih semasa mengajar. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah kajian tinjauan bagi melihat pandangan guru pelatih dan murid sekolah terhadap amalan jenaka dalam pendidikan. Kajian ini adalah merupakan kajian rintis kepada kajian sebenar yang akan dilaksanakan kepada sekumpulan guru pelatih lain yang terdedah kepada latihan mengajar di sekolah. Murid tingkatan tiga daripada sebuah kelas di sebuah sekolah menengah di Cheras, Selangor dan guru pelatih daripada sebuah institusi pengajian awam di Kuala Lumpur yang sedang menjalani perguruan dalam semester kedua telah dipilih sebagai sampel kajian. Instrumen kajian terdiri daripada dua set soal selidik iaitu soal selidik murid dan soal selidik guru pelatih. Hasil kajian ini menunjukkan amalan jenaka guru boleh meningkatkan interaksi sesama rakan sejawat guru dan sesama rakan murid. Suasana pembelajaran yang seronok dapat diwujudkan sekiranya guru berjenaka dalam bilik darjah semasa pengajaran dan pembelajaran. Guru pelatih telah mengamalkan jenaka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Mereka juga menganggap amalan ini boleh mewujudkan kesan yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran murid. Sementara tahap jenaka yang dilakukan oleh guru pelatih adalah dengan kadar yang sederhana iaitu antara tiga hingga empat kali bagi setiap sesi pengajaran. Kekerapan ini juga dianggap sebagai jumlah yang sesuai bagi seseorang guru melakukannya.
format Article
author Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
author_facet Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Baki, Roselan
Hamzah, Sahandri Ghani
Nawawi, Mokhtar
author_sort Mohd Daud, Shaffe
title Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
title_short Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
title_full Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
title_fullStr Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
title_full_unstemmed Pengaruh Amalan Jenaka Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Murid (The Influence Of Humour In Teaching And Learning)
title_sort pengaruh amalan jenaka terhadap pengajaran dan pembelajaran murid (the influence of humour in teaching and learning)
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
publishDate 2011
url http://eprints.usm.my/34597/1/26.1.2011_125-144.pdf
http://eprints.usm.my/34597/
http://apjee.usm.my/APJEE_26.1.2011/26.1.2011_125-144.pdf
_version_ 1643708253697212416
score 13.154949