Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research

Abstrak Artikel ini membincangkan mengenai Nominal Group Technique atau NGT (Teknik Kumpulan Nominal) dalam bidang penyelidikan. Tujuannya adalah untuk melihat sejauhmana teknik ini boleh digunakan dalam bidang penyelidikan Pendidikan Islam. Ia telah diaplikasikan dalam fasa akhir penyelidikan pe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Sapar, Abdul Muqsith Ahmad
Format:
Language:English
Published: Universiti Sains Islam Malaysia 2017
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15483
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-15483
record_format dspace
spelling my.usim-154832017-11-29T08:18:09Z Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Sapar Abdul Muqsith Ahmad Kata kunci: penyelidikan pendidikan Islam, teknik NGT, ‘Riadhah Ruhiyyah’, profesionalisme perguruan. Keywords: Islamic education research, NGT technique, ‘Riadhah Ruhiyyah’, teaching professionalisme. Abstrak Artikel ini membincangkan mengenai Nominal Group Technique atau NGT (Teknik Kumpulan Nominal) dalam bidang penyelidikan. Tujuannya adalah untuk melihat sejauhmana teknik ini boleh digunakan dalam bidang penyelidikan Pendidikan Islam. Ia telah diaplikasikan dalam fasa akhir penyelidikan penyelidik berkaitan pembangunan model profesionalisme perguruan Pendidikan Islam berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’ yang bertujuan untuk melihat aspek kebolehgunaan model tersebut. NGT teknik yang diberikan sebagai contoh dalam artikel ini dapat membantu penyelidik mendapatkan data dengan mudah dan cepat kerana aspek kebolehgunaan model yang diberikan sebagai contoh boleh diperolehi secara terus menerusi peratusan skor item yang diuji. Abstract This article discussing about Nominal Group Technique (NGT) in research. The objective is to determine to what extent this technique can adopted in Islamic studies research. This technique was conducted in final phase of researcher’s research about the development of an Islamic education teaching professionalism model based on ‘Riadhah Ruhiyyah’ to identify the usability of that model. NGT technique given as an example in this article can help the researcher to gain the data in simple and fastest way because the usability of the model can acquired directly from the items percentage score. 2017-11-29T08:18:09Z 2017-11-29T08:18:09Z 2017 2232-0431/e Issn: 2504-8422 http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15483 en Vol.11 2017; Universiti Sains Islam Malaysia
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language English
topic Kata kunci: penyelidikan pendidikan Islam, teknik NGT, ‘Riadhah Ruhiyyah’, profesionalisme perguruan. Keywords: Islamic education research, NGT technique, ‘Riadhah Ruhiyyah’, teaching professionalisme.
spellingShingle Kata kunci: penyelidikan pendidikan Islam, teknik NGT, ‘Riadhah Ruhiyyah’, profesionalisme perguruan. Keywords: Islamic education research, NGT technique, ‘Riadhah Ruhiyyah’, teaching professionalisme.
Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj
Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Sapar
Abdul Muqsith Ahmad
Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
description Abstrak Artikel ini membincangkan mengenai Nominal Group Technique atau NGT (Teknik Kumpulan Nominal) dalam bidang penyelidikan. Tujuannya adalah untuk melihat sejauhmana teknik ini boleh digunakan dalam bidang penyelidikan Pendidikan Islam. Ia telah diaplikasikan dalam fasa akhir penyelidikan penyelidik berkaitan pembangunan model profesionalisme perguruan Pendidikan Islam berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’ yang bertujuan untuk melihat aspek kebolehgunaan model tersebut. NGT teknik yang diberikan sebagai contoh dalam artikel ini dapat membantu penyelidik mendapatkan data dengan mudah dan cepat kerana aspek kebolehgunaan model yang diberikan sebagai contoh boleh diperolehi secara terus menerusi peratusan skor item yang diuji. Abstract This article discussing about Nominal Group Technique (NGT) in research. The objective is to determine to what extent this technique can adopted in Islamic studies research. This technique was conducted in final phase of researcher’s research about the development of an Islamic education teaching professionalism model based on ‘Riadhah Ruhiyyah’ to identify the usability of that model. NGT technique given as an example in this article can help the researcher to gain the data in simple and fastest way because the usability of the model can acquired directly from the items percentage score.
format
author Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj
Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Sapar
Abdul Muqsith Ahmad
author_facet Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj
Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad Arifin Sapar
Abdul Muqsith Ahmad
author_sort Habibah @ Artini Ramli, Zaharah Hussin  Saedah Siraj
title Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
title_short Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
title_full Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
title_fullStr Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
title_full_unstemmed Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal (Nominal Group Technique - Ngt) Dalam Penyelidikan Pendidikan Islam//Application of Nominal Group Technique –NGT in Islamic Educational Research
title_sort aplikasi teknik kumpulan nominal (nominal group technique - ngt) dalam penyelidikan pendidikan islam//application of nominal group technique –ngt in islamic educational research
publisher Universiti Sains Islam Malaysia
publishDate 2017
url http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15483
_version_ 1645153929953017856
score 13.214268