Konsep Pengajaran Akidah Kepada Kanak-Kanak Menurut Al-Quran Dan Imam Ghazali Berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
ABSTRAK Objektif utama kajian ialah mengkaji berkaitan konsep pengajaran akidah bersandarkan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) kepada kanak-kanak menurut perspektif al-Quran dan Abu Hamid Muhammad b Muhammad Al-Ghazzali (505h/1111m). Kajian ini memperincikan setiap pendekatan yang terdapat di...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Universiti Sains Islam Malaysia
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my:80/jspui/handle/123456789/15033 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | ABSTRAK
Objektif utama kajian ialah mengkaji berkaitan konsep pengajaran akidah bersandarkan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) kepada kanak-kanak menurut perspektif al-Quran dan Abu Hamid Muhammad b Muhammad Al-Ghazzali (505h/1111m). Kajian ini memperincikan setiap pendekatan yang terdapat di dalam al-Quran dan pentafsiran oleh Imam al-Ghazali serta perkaitannya dengan konsep kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Kajian ini berbentuk penyelidikan kepustakaan dan bersifat kualitatif. Metodologi pengumpulan data menggunakan kitab al-Quran sebagai sumber primer dan proses penganalisisan data menggunakan metod analisis isi kandungan terhadap penafsiran oleh ilmuan Islam yang mempunyai kesamaan sinonim atau terangkum di dalam maksud pengajaran akidah berteraskan elemen pemikiran aras tinggi (KBAT). Dapatan kajian menghasilkan dua kerangka utama di dalam pengajaran akidah kepada kanak berasaskan al-Quran. Kerangka pertama, kaedah pengajaran dan kerangka kedua adalah proses bagaimana pengajaran akidah dilaksanakan. Kesepaduan di antara dua kerangka ini membentuk penghasilan yang berbentuk kefahaman, penghayatan dan amalan di kalangan kanak-kanak. Secara keseluruhan pengajaran akidah seharusnya menitikberatkan asas yang dibentuk daripada al-Quran dan Imam al-Ghazali bagi memastikan penghayatan dan pengamalan akidah menepati kehendak yang ditetapkan oleh Allah swt serta menepati konsep pemikiran aras tinggi (KBAT).
ABSTRACT
The main objective is to study the concept of faith based teaching higher-order thinking skills (HOTS) to children under the perspective of Quran and Imam Ghazali. This study detailing the approach contained in the Quran and interpretation by Imam Ghazali and its relationship with the concept of higher order thinking skills (HOTS). This study is a research librarian and qualitative nature. The methodology of data collection using the Quran as the primary source and the process of analyzing data using the method of content analysis to interpretation by scholars who have common synonyms or embodied in the purpose of teaching the faith-based element of higher-order thinking (HOTS). The findings resulted in two mainframe in teaching the faith to children based on the Quran. The first frame, the second frame of the teaching methods and the process of how the teaching of faith is executed. The unity between the two frame-shaped form of the understanding, appreciation and practice among children. Overall teaching the faith to emphasize that formed the basis of the Quran and Imam Ghazali to ensure that the faith and practice conform to the requirements prescribed by Allah Almighty and to the concept of higher-order thinking (HOTS) |
---|