Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi diri dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanakkanak prasekolah di negeri Selangor. Seterusnya meneroka halangan-halangan yang dihadapi oleh guru dalam usaha memupuk kreativiti kanak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ali, Norsita
Format: Thesis
Language:Malay
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/1/FEM%202018%2038%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.75775
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.757752019-11-20T02:13:46Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/ Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia Ali, Norsita Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi diri dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanakkanak prasekolah di negeri Selangor. Seterusnya meneroka halangan-halangan yang dihadapi oleh guru dalam usaha memupuk kreativiti kanak-kanak prasekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan disokong oleh dapatan kualitatif. Sampel kajian kuantitatif terdiri daripada 386 kanak-kanak prasekolah di negeri Selangor yang dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis (stratified cluster random sampling). Reka bentuk kajian ini ialah tinjauan dengan menggunakan soal selidik dan ujian kreativiti. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) 20. Hasil kajian menunjukkan tahap kreativiti kanak-kanak adalah sederhana (min=15.85 dan SP=5.67). Hasil analisis Ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan kreativiti kanak-kanak prasekolah yang signifikan berdasarkan lokasi dan jantina. Analisis ujian Anova sehala juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan kreativiti yang signifikan berdasarkan tahap pendapatan keluarga serta akademik ibu dan bapa. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan positif antara kreativiti kanak-kanak prasekolah dengan amalan pengajaran guru, persekitaran rumah, kompetensi dan penerimaan sosial. Melalui analisis regrasi pelbagai Stepwise, didapati bahawa secara signifikan amalan pengajaran guru merupakan penyumbang terbesar kepada kreativiti kanak-kanak; iaitu sebanyak 34.7%. Ini diikuti oleh persekitaran rumah yang menyumbang sebanyak 4.9% dan kompetensi diri sebanyak 2.3%. Kajian kualitatif yang menggunakan reka bentuk kajian kes telah dijalankan dengan menemu bual 12 orang peserta yang terdiri daripada guru prasekolah, ibu dan kanak-kanak prasekolah. Melalui analisis secara tematik terhadap dapatan temu bual, didapati terdapat empat punca utama yang menghalang pemupukan kreativiti kanak-kanak prasekolah iaitu berpunca daripada guru, ibu bapa, kesediaan kanak-kanak dan halangan fizikal. Kajian ini mencadangkan agar kajian lanjutan dijalankan untuk melihat faktor penyumbang yang lain dalam peningkatan kreativiti kanak-kanak prasekolah. Akhir sekali, kajian ini memberi sumbangan dalam meluaskan badan pengetahuan yang sedia ada dengan menambah sedikit sebanyak informasi berkenaan bidang kreativiti kanak-kanak prasekolah. 2018-07 Thesis NonPeerReviewed text ms http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/1/FEM%202018%2038%20-%20IR.pdf Ali, Norsita (2018) Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia. PhD thesis, Universiti Putra Malaysia. Education, Preschool - Research - Malaysia
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language Malay
topic Education, Preschool - Research - Malaysia
spellingShingle Education, Preschool - Research - Malaysia
Ali, Norsita
Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi diri dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanakkanak prasekolah di negeri Selangor. Seterusnya meneroka halangan-halangan yang dihadapi oleh guru dalam usaha memupuk kreativiti kanak-kanak prasekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan disokong oleh dapatan kualitatif. Sampel kajian kuantitatif terdiri daripada 386 kanak-kanak prasekolah di negeri Selangor yang dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berlapis (stratified cluster random sampling). Reka bentuk kajian ini ialah tinjauan dengan menggunakan soal selidik dan ujian kreativiti. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) 20. Hasil kajian menunjukkan tahap kreativiti kanak-kanak adalah sederhana (min=15.85 dan SP=5.67). Hasil analisis Ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan kreativiti kanak-kanak prasekolah yang signifikan berdasarkan lokasi dan jantina. Analisis ujian Anova sehala juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan kreativiti yang signifikan berdasarkan tahap pendapatan keluarga serta akademik ibu dan bapa. Analisis korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan positif antara kreativiti kanak-kanak prasekolah dengan amalan pengajaran guru, persekitaran rumah, kompetensi dan penerimaan sosial. Melalui analisis regrasi pelbagai Stepwise, didapati bahawa secara signifikan amalan pengajaran guru merupakan penyumbang terbesar kepada kreativiti kanak-kanak; iaitu sebanyak 34.7%. Ini diikuti oleh persekitaran rumah yang menyumbang sebanyak 4.9% dan kompetensi diri sebanyak 2.3%. Kajian kualitatif yang menggunakan reka bentuk kajian kes telah dijalankan dengan menemu bual 12 orang peserta yang terdiri daripada guru prasekolah, ibu dan kanak-kanak prasekolah. Melalui analisis secara tematik terhadap dapatan temu bual, didapati terdapat empat punca utama yang menghalang pemupukan kreativiti kanak-kanak prasekolah iaitu berpunca daripada guru, ibu bapa, kesediaan kanak-kanak dan halangan fizikal. Kajian ini mencadangkan agar kajian lanjutan dijalankan untuk melihat faktor penyumbang yang lain dalam peningkatan kreativiti kanak-kanak prasekolah. Akhir sekali, kajian ini memberi sumbangan dalam meluaskan badan pengetahuan yang sedia ada dengan menambah sedikit sebanyak informasi berkenaan bidang kreativiti kanak-kanak prasekolah.
format Thesis
author Ali, Norsita
author_facet Ali, Norsita
author_sort Ali, Norsita
title Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
title_short Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
title_full Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
title_fullStr Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di Selangor, Malaysia
title_sort perkaitan antara persekitaran rumah, amalan pengajaran guru, kompetensi dan penerimaan sosial dengan kreativiti kanak-kanak prasekolah di selangor, malaysia
publishDate 2018
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/1/FEM%202018%2038%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/75775/
_version_ 1651869226426695680
score 13.211869