Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri

Tujuan utama penyelidikan ini dijalankan ialah untuk mengkaji punca kekangan penguasaan ilmu tarannum dan kekangan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta membina cadangan ke atas pembangunan diri murid dan guru. Kajian lebih berfokus terhadap objektif dan menjawab persoalan kajian dan tujuan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Firdaus Abdullah
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.42607
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.426072025-01-16T08:15:19Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/ Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri Firdaus Abdullah BP42-48 Study and teaching Tujuan utama penyelidikan ini dijalankan ialah untuk mengkaji punca kekangan penguasaan ilmu tarannum dan kekangan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta membina cadangan ke atas pembangunan diri murid dan guru. Kajian lebih berfokus terhadap objektif dan menjawab persoalan kajian dan tujuan kajian. Di sebalik memaparkan kelemahan pelajar-pelajar menguasai ilmu bertarannum, pengkaji mula melaksanakan kajian ini berbentuk tinjauan (survey) terhadap beberapa buah sekolah Menengah, khususnya SMK Agama Miri. Pada asasnya, pemilihan sekolah sebagai sampel kajian dilakukan dengan menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif. Pengkaji telah memilih sebuah sekolah menengah di Miri sebagai sampel kajian. Lima instrumen kajian yang digunakan dalam kajian pemerhatian/observation ujian tilawah al-Quran di peringkat daerah Miri, pemerhatian pengajaran guru, protokol temu bual pelajar dan guru, menyemak dokumen serta soal selidik. Pengkaji menyediakan borang temu bual dan soal selidik untuk pengumpulan data dan analisis dapatan kajian daripada sampel seramai 30 orang murid dan 8 orang tenaga pengajar dalam kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik berlandaskan kepada falsafah paradigma interpretif, telah memilih pendekatan kualitatif dan kuantitataif seterusnya menjalankan kajian sebagai metodologi. Prosedur pengumpulan data, memilih peserta menggunakan kaedah persampelan bertujuan, menentukan tempat kajian, melaksanakan kajian awal dan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan turut dibincangkan. Analisis pengkaji telah mendapati faktor-faktor kekangan penguasaan ilmu tarannum terbahagi kepada dua faktor utama iaitu faktor pengajaran dan pembelajaran dan satu lagi faktor aplikasi lagu (cara bacaan yang tidak bersistematik). Pengkaji juga memberi perkongsian maklumat serta cadangan yang boleh dimanfaatkan bersama oleh pihak PPD, JPN dan KPM seandainya relevan untuk dilaksanakan. Mereka yang diamanahkan perlu menyemak semula kurikulum tarannum yang sedia ada bagi menerokai kelemahan-kelemahan yang sedia ada untuk melaksanakan penambahbaikan dalam aspek pelaksanaan kurikulum tarannum di semua sekolah bagi mencapai objektif dan matlamat kecemerlangan pelajar dalam semua aspek. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/2/FULLTEXT.pdf Firdaus Abdullah (2020) Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic BP42-48 Study and teaching
spellingShingle BP42-48 Study and teaching
Firdaus Abdullah
Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
description Tujuan utama penyelidikan ini dijalankan ialah untuk mengkaji punca kekangan penguasaan ilmu tarannum dan kekangan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas serta membina cadangan ke atas pembangunan diri murid dan guru. Kajian lebih berfokus terhadap objektif dan menjawab persoalan kajian dan tujuan kajian. Di sebalik memaparkan kelemahan pelajar-pelajar menguasai ilmu bertarannum, pengkaji mula melaksanakan kajian ini berbentuk tinjauan (survey) terhadap beberapa buah sekolah Menengah, khususnya SMK Agama Miri. Pada asasnya, pemilihan sekolah sebagai sampel kajian dilakukan dengan menggunakan kaedah kualitatif dan kuantitatif. Pengkaji telah memilih sebuah sekolah menengah di Miri sebagai sampel kajian. Lima instrumen kajian yang digunakan dalam kajian pemerhatian/observation ujian tilawah al-Quran di peringkat daerah Miri, pemerhatian pengajaran guru, protokol temu bual pelajar dan guru, menyemak dokumen serta soal selidik. Pengkaji menyediakan borang temu bual dan soal selidik untuk pengumpulan data dan analisis dapatan kajian daripada sampel seramai 30 orang murid dan 8 orang tenaga pengajar dalam kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik berlandaskan kepada falsafah paradigma interpretif, telah memilih pendekatan kualitatif dan kuantitataif seterusnya menjalankan kajian sebagai metodologi. Prosedur pengumpulan data, memilih peserta menggunakan kaedah persampelan bertujuan, menentukan tempat kajian, melaksanakan kajian awal dan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan turut dibincangkan. Analisis pengkaji telah mendapati faktor-faktor kekangan penguasaan ilmu tarannum terbahagi kepada dua faktor utama iaitu faktor pengajaran dan pembelajaran dan satu lagi faktor aplikasi lagu (cara bacaan yang tidak bersistematik). Pengkaji juga memberi perkongsian maklumat serta cadangan yang boleh dimanfaatkan bersama oleh pihak PPD, JPN dan KPM seandainya relevan untuk dilaksanakan. Mereka yang diamanahkan perlu menyemak semula kurikulum tarannum yang sedia ada bagi menerokai kelemahan-kelemahan yang sedia ada untuk melaksanakan penambahbaikan dalam aspek pelaksanaan kurikulum tarannum di semua sekolah bagi mencapai objektif dan matlamat kecemerlangan pelajar dalam semua aspek.
format Thesis
author Firdaus Abdullah
author_facet Firdaus Abdullah
author_sort Firdaus Abdullah
title Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
title_short Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
title_full Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
title_fullStr Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
title_full_unstemmed Penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di Miri
title_sort penguasaan ilmu tarannum dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah di miri
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42607/
_version_ 1823092315847131136
score 13.235362