Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.42193 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.421932024-12-10T07:10:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/ Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir GV201-555 Physical education and training LB2331.7-2335.8 Teaching personnel Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf Juriah Othman and Borhannudin Abdullah and Saidon Amri and Mohd Rozilee Wazir (2024) Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9. pp. 1-13. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
GV201-555 Physical education and training LB2331.7-2335.8 Teaching personnel |
spellingShingle |
GV201-555 Physical education and training LB2331.7-2335.8 Teaching personnel Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
description |
Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah. |
format |
Article |
author |
Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir |
author_facet |
Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir |
author_sort |
Juriah Othman |
title |
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
title_short |
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
title_full |
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
title_sort |
tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di sekolah menengah di wilayah persekutuan kuala lumpur |
publisher |
Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) |
publishDate |
2024 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925 |
_version_ |
1818835187547504640 |
score |
13.223943 |