Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Juriah Othman, Borhannudin Abdullah, Saidon Amri, Mohd Rozilee Wazir
Format: Article
Language:English
English
Published: Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.42193
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.421932024-12-10T07:10:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/ Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir GV201-555 Physical education and training LB2331.7-2335.8 Teaching personnel Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf Juriah Othman and Borhannudin Abdullah and Saidon Amri and Mohd Rozilee Wazir (2024) Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9. pp. 1-13. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic GV201-555 Physical education and training
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel
spellingShingle GV201-555 Physical education and training
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel
Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
description Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah.
format Article
author Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
author_facet Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
author_sort Juriah Othman
title Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_short Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_fullStr Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_sort tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di sekolah menengah di wilayah persekutuan kuala lumpur
publisher Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)
publishDate 2024
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925
_version_ 1818835187547504640
score 13.223943