Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau

Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan dan Str...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Velerie Wheelervon Primus, Musirin Mosin
Format: Article
Language:English
English
Published: Institit Pengajian Siswazah, Universiti Islam Melaka 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41099
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.410992024-09-27T00:38:43Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/ Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin LB2801-3095 School administration and organization LC8-6691 Special aspects of education Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan dan Strategi PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara persampelan bertujuan sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI. Institit Pengajian Siswazah, Universiti Islam Melaka 2022 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/2/FULL%20TEXT.pdf Velerie Wheelervon Primus and Musirin Mosin (2022) Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau. Jurnal Ilmi, 12 (1). pp. 109-118. ISSN 1823-9102
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2801-3095 School administration and organization
LC8-6691 Special aspects of education
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
LC8-6691 Special aspects of education
Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
description Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan dan Strategi PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara persampelan bertujuan sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI.
format Article
author Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_facet Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_sort Velerie Wheelervon Primus
title Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
title_short Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
title_full Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
title_fullStr Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
title_full_unstemmed Pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, Daerah Keningau
title_sort pengurusan perancangan dan strategi pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di program pendidikan khas integrasi, daerah keningau
publisher Institit Pengajian Siswazah, Universiti Islam Melaka
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41099/
_version_ 1811684205625606144
score 13.2014675