Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sama ada permainan video berasaskan komputer dapat meningkatkan pencapaian penguasaan dan pembelajaran kanak-kanak berusia 7 ke 9 tahun. Seramai 200 kanak-kanak sekolah rendah dan 20 orang guru daripada gabungan lima buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dip...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lee, Lilian Shiau Gee
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.40567
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.405672024-08-16T02:22:50Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/ Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu Lee, Lilian Shiau Gee LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sama ada permainan video berasaskan komputer dapat meningkatkan pencapaian penguasaan dan pembelajaran kanak-kanak berusia 7 ke 9 tahun. Seramai 200 kanak-kanak sekolah rendah dan 20 orang guru daripada gabungan lima buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dipilih sebagai responden. Bagi responden pertama, kanak-kanak sekolah rendah akan dibahagikan kepada dua kumpulan, kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kanak-kanak dalam kumpulan kawalan akan yang diajar menggunakan kaedah tradisional manakala kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen akan didedahkan kepada pembelajaran dengan mengunakan permainan video interaktif. Data yang diperolehi akan dianalisis dengan statistik deskritif dan ujian-t mengunakan perisian SPSS. Pengumpulan data akan diperolehi dibahagikan kepada dua, dengan data pertama yang diperoleh melalui soal selidik yang diisi oleh responden guru dan data kedua yang diperolehi daripada ujian pra dan ujian pos yang diduduki oleh kanak-kanak. Permainan video interaktif bertajuk "geobit-geobit" berasaskan pembelajaran asas bentuk geometri telah dibangunkan dengan menggunakan konsep pembelajaran menerusi permainan untuk kanak-kanak sekolah rendah untuk meneroka proses pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan. 2014 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/2/FULLTEXT.pdf Lee, Lilian Shiau Gee (2014) Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Lee, Lilian Shiau Gee
Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sama ada permainan video berasaskan komputer dapat meningkatkan pencapaian penguasaan dan pembelajaran kanak-kanak berusia 7 ke 9 tahun. Seramai 200 kanak-kanak sekolah rendah dan 20 orang guru daripada gabungan lima buah sekolah rendah di daerah Kota Kinabalu dipilih sebagai responden. Bagi responden pertama, kanak-kanak sekolah rendah akan dibahagikan kepada dua kumpulan, kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kanak-kanak dalam kumpulan kawalan akan yang diajar menggunakan kaedah tradisional manakala kanak-kanak dalam kumpulan eksperimen akan didedahkan kepada pembelajaran dengan mengunakan permainan video interaktif. Data yang diperolehi akan dianalisis dengan statistik deskritif dan ujian-t mengunakan perisian SPSS. Pengumpulan data akan diperolehi dibahagikan kepada dua, dengan data pertama yang diperoleh melalui soal selidik yang diisi oleh responden guru dan data kedua yang diperolehi daripada ujian pra dan ujian pos yang diduduki oleh kanak-kanak. Permainan video interaktif bertajuk "geobit-geobit" berasaskan pembelajaran asas bentuk geometri telah dibangunkan dengan menggunakan konsep pembelajaran menerusi permainan untuk kanak-kanak sekolah rendah untuk meneroka proses pembelajaran secara interaktif dan menyeronokkan.
format Thesis
author Lee, Lilian Shiau Gee
author_facet Lee, Lilian Shiau Gee
author_sort Lee, Lilian Shiau Gee
title Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_short Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah Kota Kinabalu
title_sort konsep permainan digital di dalam pengajaran geometri di sekolah rendah daerah kota kinabalu
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40567/
_version_ 1809140076047761408
score 13.211869