Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan

Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sitinurbayu Mohd Yusoff
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.39098
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.390982024-07-15T02:24:24Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/ Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan Sitinurbayu Mohd Yusoff HF5801-6182 Advertising Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebuah negara. Kajian ke atas iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dijalankan untuk melihat simbolisme yang dibawa menerusi iklan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah analisis kandungan media dan temu bual mendalam. Pengkaji menggunakan analisis semiotik untuk mentafsir maksud mesej nasionalisme dalam iklan untuk lebih memahami bagaimana komunikator (pengiklan) membina mesej tema nasionalisme dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Analisis semiotik diaplikasikan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih jelas terhadap simbol dan teks yang dipaparkan dalam iklan serta bagaimana kedua-dua elemen ini memberikan makna yang berguna kepada khalayak dan media. Hujah-hujah teori Semiotik Charles Sanders Peirce (1839-1914) dan Roland Barthes (1915-1980) membantu pengkaji untuk menjawab persoalan kajian. Temu bual dengan empat generasi warga Malaysia sekaligus menyokong hujah teori semiotik dalam penghasilan iklan TV. Manakala, makna tersirat telah ditafsir melalui penggunaan simbol dan prop dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan 2017 dan 2018. Rumusan kajian menjelaskan bahawa pengamal media memanipulasi iklan untuk menyampaikan mesej tersirat khusus untuk memupuk semangat nasionalisme. Pengkaji mengenal pasti tema yang digambarkan dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dan kaitannya dengan 'pembinaan semangat nasionalisme di negara ini,' serta mentafsir mesej nasionalisme yang terkandung dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Kajian ini menyumbang kepada pemahaman teori dan simbol semiotik berkaitan pengiklanan (komunikasi bukan lisan) dan penting bagi mereka yang terlibat dalam kajian komunikasi. 2023 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf Sitinurbayu Mohd Yusoff (2023) Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HF5801-6182 Advertising
spellingShingle HF5801-6182 Advertising
Sitinurbayu Mohd Yusoff
Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
description Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebuah negara. Kajian ke atas iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dijalankan untuk melihat simbolisme yang dibawa menerusi iklan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah analisis kandungan media dan temu bual mendalam. Pengkaji menggunakan analisis semiotik untuk mentafsir maksud mesej nasionalisme dalam iklan untuk lebih memahami bagaimana komunikator (pengiklan) membina mesej tema nasionalisme dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Analisis semiotik diaplikasikan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih jelas terhadap simbol dan teks yang dipaparkan dalam iklan serta bagaimana kedua-dua elemen ini memberikan makna yang berguna kepada khalayak dan media. Hujah-hujah teori Semiotik Charles Sanders Peirce (1839-1914) dan Roland Barthes (1915-1980) membantu pengkaji untuk menjawab persoalan kajian. Temu bual dengan empat generasi warga Malaysia sekaligus menyokong hujah teori semiotik dalam penghasilan iklan TV. Manakala, makna tersirat telah ditafsir melalui penggunaan simbol dan prop dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan 2017 dan 2018. Rumusan kajian menjelaskan bahawa pengamal media memanipulasi iklan untuk menyampaikan mesej tersirat khusus untuk memupuk semangat nasionalisme. Pengkaji mengenal pasti tema yang digambarkan dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dan kaitannya dengan 'pembinaan semangat nasionalisme di negara ini,' serta mentafsir mesej nasionalisme yang terkandung dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Kajian ini menyumbang kepada pemahaman teori dan simbol semiotik berkaitan pengiklanan (komunikasi bukan lisan) dan penting bagi mereka yang terlibat dalam kajian komunikasi.
format Thesis
author Sitinurbayu Mohd Yusoff
author_facet Sitinurbayu Mohd Yusoff
author_sort Sitinurbayu Mohd Yusoff
title Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_short Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_full Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_fullStr Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_full_unstemmed Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_sort analisis semiotik dalam iklan tv petronas sempena hari kebangsaan
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/
_version_ 1805887919036039168
score 13.19449