Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan
Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) merentas kurikulum memerlukan semua guru melaksanakan perubahan pendekatan pengajaran daripada berpusat guru kepada berpusatkan pelajar. Guru bukan lagi sebagai pemberi maklumat dan pelajar bukan lagi sebagai penerima yang pasif. Guru perlu menjadi fa...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4280 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.37271 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.372712023-09-19T02:45:46Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/ Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan Christina Andin Rosmiza M.Z LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB2361-2365 Curriculum Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) merentas kurikulum memerlukan semua guru melaksanakan perubahan pendekatan pengajaran daripada berpusat guru kepada berpusatkan pelajar. Guru bukan lagi sebagai pemberi maklumat dan pelajar bukan lagi sebagai penerima yang pasif. Guru perlu menjadi fasilitator pembelajaran dan pelajar perlu aktif dalam pembelajaran. Walau bagaimanapun, kajian lepas mendapati pelaksanaan KBAT kurang berkesan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengalaman guru terutamanya dalam aspek cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan. Kajian ini dilaksanakan menggunakan pendekatan kualitatif secara temu bual mendalam bersama 6 orang guru di sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat elemen utama dalam cabaran pelaksanaan KBAT iaitu inovasi, guru, persekitaran dan pemantauan. Elemen inovasi dikaitkan dengan aspek fundamental seperti kerencaman dasar versus keupayaan melaksana. Elemen guru berkisar dengan kesediaan guru seperti pengetahuan dan kemahiran. Elemen persekitaran berkait dengan faktor budaya organisasi seperti budaya kerja, kepimpinan sekolah, motivasi kerja, dan infrastruktur sokongan. Elemen pemantauan memberi fokus kepada faktor seperti penilaian pencapaian dasar. Hasil kajian ini boleh digunakan bukan sahaja oleh guru sebagai pelaksana, tetapi juga pembuat dasar, untuk tujuan penambahbaikan berterusan agar objektif dasar KBAT dapat dicapai. Penerbit UMS 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/2/FULL%20TEXT.pdf Christina Andin and Rosmiza M.Z (2023) Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan. Jurnal Pemikir Pendidikan, 11. pp. 61-72. ISSN 1985-3637 https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4280 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB2361-2365 Curriculum |
spellingShingle |
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB2361-2365 Curriculum Christina Andin Rosmiza M.Z Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
description |
Pengajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) merentas kurikulum memerlukan semua guru melaksanakan perubahan pendekatan pengajaran daripada berpusat guru kepada berpusatkan pelajar. Guru bukan lagi sebagai pemberi maklumat dan pelajar bukan lagi sebagai penerima yang pasif. Guru perlu menjadi fasilitator pembelajaran dan pelajar perlu aktif dalam pembelajaran. Walau bagaimanapun, kajian lepas mendapati pelaksanaan KBAT kurang berkesan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengalaman guru terutamanya dalam aspek cabaran yang dihadapi dalam pelaksanaan. Kajian ini dilaksanakan menggunakan pendekatan kualitatif secara temu bual mendalam bersama 6 orang guru di sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan terdapat empat elemen utama dalam cabaran pelaksanaan KBAT iaitu inovasi, guru, persekitaran dan pemantauan. Elemen inovasi dikaitkan dengan aspek fundamental seperti kerencaman dasar versus keupayaan melaksana. Elemen guru berkisar dengan kesediaan guru seperti pengetahuan dan kemahiran. Elemen persekitaran berkait dengan faktor budaya organisasi seperti budaya kerja, kepimpinan sekolah, motivasi kerja, dan infrastruktur sokongan. Elemen pemantauan memberi fokus kepada faktor seperti penilaian pencapaian dasar. Hasil kajian ini boleh digunakan bukan sahaja oleh guru sebagai pelaksana, tetapi juga pembuat dasar, untuk tujuan penambahbaikan berterusan agar objektif dasar KBAT dapat dicapai. |
format |
Article |
author |
Christina Andin Rosmiza M.Z |
author_facet |
Christina Andin Rosmiza M.Z |
author_sort |
Christina Andin |
title |
Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
title_short |
Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
title_full |
Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
title_fullStr |
Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
title_full_unstemmed |
Pengajaran KBAT Merentas Kurikulum: Cabaran Guru dalam Pelaksanaan |
title_sort |
pengajaran kbat merentas kurikulum: cabaran guru dalam pelaksanaan |
publisher |
Penerbit UMS |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37271/ https://doi.org/10.51200/jpp.v11i1.4280 |
_version_ |
1778162806012510208 |
score |
13.160551 |