Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan c...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Secholian Publication
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.34826 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.348262022-11-10T13:43:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/ Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch Nor Atika A Jalil Nyet Moi Siew LB5-3640 Theory and practice of education LC8-6691 Special aspects of education Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan ciri kerohanian serta mampu mengekalkan identiti nasional. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru adalah 21st Century Teaching and Learning Survey (21CTLS). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Bagaimanapun, penyelidikan berkaitan PAK21 guru matematik sekolah menengah masih terhad. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengadaptasi instrumen 21CTLS mengikut konteks kajian dan seterusnya menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 yang ditadbir ke atas 100 orang guru matematik sekolah menengah di negeri Sabah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 ditentukan menggunakan Model Pengukuran Rasch melalui perisian Winstep. Dari sudut kebolehpercayaan, indeks kebolehpercayaan item menunjukkan tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.93 manakala indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.88. Kesahan kandungan dan konstruk menunjukkan instrumen PAK21 adalah sesuai dalam mengukur PAK21 guru matematik sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan bahawa instrumen PAK21 mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru matematik sekolah menengah. Secholian Publication 2022-03-10 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf Nor Atika A Jalil and Nyet Moi Siew (2022) Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (3). pp. 1-15. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB5-3640 Theory and practice of education LC8-6691 Special aspects of education |
spellingShingle |
LB5-3640 Theory and practice of education LC8-6691 Special aspects of education Nor Atika A Jalil Nyet Moi Siew Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch |
description |
Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan ciri kerohanian serta mampu mengekalkan identiti nasional. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru adalah 21st Century Teaching and Learning Survey (21CTLS). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Bagaimanapun, penyelidikan berkaitan PAK21 guru matematik sekolah menengah masih terhad. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengadaptasi instrumen 21CTLS mengikut konteks kajian dan seterusnya menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 yang ditadbir ke atas 100 orang guru matematik sekolah menengah di negeri Sabah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 ditentukan menggunakan Model Pengukuran Rasch melalui perisian Winstep. Dari sudut kebolehpercayaan, indeks kebolehpercayaan item menunjukkan tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.93 manakala indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.88. Kesahan kandungan dan konstruk menunjukkan instrumen PAK21 adalah sesuai dalam mengukur PAK21 guru matematik sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan bahawa instrumen PAK21 mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru matematik sekolah menengah. |
format |
Article |
author |
Nor Atika A Jalil Nyet Moi Siew |
author_facet |
Nor Atika A Jalil Nyet Moi Siew |
author_sort |
Nor Atika A Jalil |
title |
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_short |
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_full |
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_fullStr |
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_full_unstemmed |
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model
Pengukuran Rasch |
title_sort |
kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pembelajaran abad ke21 guru matematik sekolah menengah menggunakan model
pengukuran rasch |
publisher |
Secholian Publication |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319 |
_version_ |
1760231347111067648 |
score |
13.211869 |