Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch

Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan c...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Atika A Jalil, Nyet Moi Siew
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.34826
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.348262022-11-10T13:43:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/ Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch Nor Atika A Jalil Nyet Moi Siew LB5-3640 Theory and practice of education LC8-6691 Special aspects of education Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan ciri kerohanian serta mampu mengekalkan identiti nasional. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru adalah 21st Century Teaching and Learning Survey (21CTLS). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Bagaimanapun, penyelidikan berkaitan PAK21 guru matematik sekolah menengah masih terhad. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengadaptasi instrumen 21CTLS mengikut konteks kajian dan seterusnya menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 yang ditadbir ke atas 100 orang guru matematik sekolah menengah di negeri Sabah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 ditentukan menggunakan Model Pengukuran Rasch melalui perisian Winstep. Dari sudut kebolehpercayaan, indeks kebolehpercayaan item menunjukkan tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.93 manakala indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.88. Kesahan kandungan dan konstruk menunjukkan instrumen PAK21 adalah sesuai dalam mengukur PAK21 guru matematik sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan bahawa instrumen PAK21 mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru matematik sekolah menengah. Secholian Publication 2022-03-10 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf Nor Atika A Jalil and Nyet Moi Siew (2022) Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (3). pp. 1-15. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB5-3640 Theory and practice of education
LC8-6691 Special aspects of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
LC8-6691 Special aspects of education
Nor Atika A Jalil
Nyet Moi Siew
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
description Pembelajaran abad ke-21 (PAK21) merupakan antara fenomena pendidikan paling popular di Malaysia pada hari ini. Bagi menempuh era pembelajaran abad ke-21, guru matematik perlu mencari pendekatan baharu agar generasi Z mampu menghadapi cabaran Revolusi Industri ke-4 di samping teguh dengan nilai dan ciri kerohanian serta mampu mengekalkan identiti nasional. Instrumen yang sering diguna pakai untuk mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru adalah 21st Century Teaching and Learning Survey (21CTLS). Instrumen ini telah diguna pakai secara piawai di kebanyakan negara di seluruh dunia. Bagaimanapun, penyelidikan berkaitan PAK21 guru matematik sekolah menengah masih terhad. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengadaptasi instrumen 21CTLS mengikut konteks kajian dan seterusnya menentukan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 yang ditadbir ke atas 100 orang guru matematik sekolah menengah di negeri Sabah. Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen PAK21 ditentukan menggunakan Model Pengukuran Rasch melalui perisian Winstep. Dari sudut kebolehpercayaan, indeks kebolehpercayaan item menunjukkan tahap kebolehpercayaan yang tinggi iaitu 0.93 manakala indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.88. Kesahan kandungan dan konstruk menunjukkan instrumen PAK21 adalah sesuai dalam mengukur PAK21 guru matematik sekolah menengah. Hasil kajian menunjukkan bahawa instrumen PAK21 mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 guru matematik sekolah menengah.
format Article
author Nor Atika A Jalil
Nyet Moi Siew
author_facet Nor Atika A Jalil
Nyet Moi Siew
author_sort Nor Atika A Jalil
title Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_short Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_full Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_fullStr Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_full_unstemmed Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pembelajaran Abad Ke21 Guru Matematik Sekolah Menengah menggunakan Model Pengukuran Rasch
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pembelajaran abad ke21 guru matematik sekolah menengah menggunakan model pengukuran rasch
publisher Secholian Publication
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34826/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1319
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1319
_version_ 1760231347111067648
score 13.211869