Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM

Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jamilah Ahmad, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication PLT 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.32791
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.327912022-06-16T02:17:15Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/ Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1555-1602 Elementary or public school education Q1-390 Science (General) Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima. Secholian Publication PLT 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2022) Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7. pp. 99-117. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
Q1-390 Science (General)
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
Q1-390 Science (General)
Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
description Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima.
format Article
author Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jamilah Ahmad
title Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_short Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_full Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_fullStr Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_full_unstemmed Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_sort modul pemikiran sains keusahawanan untuk pelajar tahun lima dalam pendidikan stem
publisher Secholian Publication PLT
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248
_version_ 1760231074750791680
score 13.211869