Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Secholian Publication PLT
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.32791 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.327912022-06-16T02:17:15Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/ Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1555-1602 Elementary or public school education Q1-390 Science (General) Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima. Secholian Publication PLT 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2022) Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7. pp. 99-117. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1555-1602 Elementary or public school education Q1-390 Science (General) |
spellingShingle |
LB1555-1602 Elementary or public school education Q1-390 Science (General) Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
description |
Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima. |
format |
Article |
author |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet |
Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort |
Jamilah Ahmad |
title |
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
title_short |
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
title_full |
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
title_fullStr |
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
title_full_unstemmed |
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM |
title_sort |
modul pemikiran sains keusahawanan untuk pelajar tahun lima dalam pendidikan stem |
publisher |
Secholian Publication PLT |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248 |
_version_ |
1760231074750791680 |
score |
13.211869 |