Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripa...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication PLT
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.31698 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.316982022-02-25T21:12:12Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/ Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah Connie Cassy Ompok Alley Emison Lydia Teo LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripada Test of Early Mathematics Ability (TEMA) (Ginsburg dan Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Instrumen-instrumen ini merupakan ujian pra dan ujian pasca yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kesan intervensi Matematik. Data kajian diperoleh melalui kaedah temu bual dan pemerhatian tulisan kanak-kanak yang seterusnya diterjemahkan kepada data kuantitatif. Kesemua item dalam kajian ini mempunyai kesahan konstruk iaitu berada dalam lingkungan 0.77 dan 1.30 semasa kajian rintis dijalankan. Secholian Publication PLT 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf Connie Cassy Ompok and Alley Emison and Lydia Teo (2021) Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 138-147. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
Malay Malay |
topic |
LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools |
spellingShingle |
LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Connie Cassy Ompok Alley Emison Lydia Teo Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
description |
Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripada Test of Early Mathematics Ability (TEMA) (Ginsburg dan Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Instrumen-instrumen ini merupakan ujian pra dan ujian pasca yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kesan intervensi Matematik. Data kajian diperoleh melalui kaedah temu bual dan pemerhatian tulisan kanak-kanak yang seterusnya diterjemahkan kepada data kuantitatif. Kesemua item dalam kajian ini mempunyai kesahan konstruk iaitu berada dalam lingkungan 0.77 dan 1.30 semasa kajian rintis dijalankan. |
format |
Article |
author |
Connie Cassy Ompok Alley Emison Lydia Teo |
author_facet |
Connie Cassy Ompok Alley Emison Lydia Teo |
author_sort |
Connie Cassy Ompok |
title |
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
title_short |
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
title_full |
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
title_fullStr |
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
title_full_unstemmed |
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
title_sort |
pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah |
publisher |
Secholian Publication PLT |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/ https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148 |
_version_ |
1760230926686617600 |
score |
13.211869 |