Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah

Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Connie Cassy Ompok, Alley Emison, Lydia Teo
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication PLT 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.31698
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.316982022-02-25T21:12:12Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/ Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah Connie Cassy Ompok Alley Emison Lydia Teo LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripada Test of Early Mathematics Ability (TEMA) (Ginsburg dan Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Instrumen-instrumen ini merupakan ujian pra dan ujian pasca yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kesan intervensi Matematik. Data kajian diperoleh melalui kaedah temu bual dan pemerhatian tulisan kanak-kanak yang seterusnya diterjemahkan kepada data kuantitatif. Kesemua item dalam kajian ini mempunyai kesahan konstruk iaitu berada dalam lingkungan 0.77 dan 1.30 semasa kajian rintis dijalankan. Secholian Publication PLT 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf Connie Cassy Ompok and Alley Emison and Lydia Teo (2021) Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 138-147. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
spellingShingle LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
Connie Cassy Ompok
Alley Emison
Lydia Teo
Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
description Kajian ini adalah membina instrumen untuk mengukur pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah. Dalam membina instrumen ini, penyelidik telah memilih kaedah konsistensi dalaman menggunakan Model Rasch. Dua set instrumen pencapaian awal Matematik kanak-kanak prasekolah diadaptasikan daripada Test of Early Mathematics Ability (TEMA) (Ginsburg dan Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Instrumen-instrumen ini merupakan ujian pra dan ujian pasca yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kesan intervensi Matematik. Data kajian diperoleh melalui kaedah temu bual dan pemerhatian tulisan kanak-kanak yang seterusnya diterjemahkan kepada data kuantitatif. Kesemua item dalam kajian ini mempunyai kesahan konstruk iaitu berada dalam lingkungan 0.77 dan 1.30 semasa kajian rintis dijalankan.
format Article
author Connie Cassy Ompok
Alley Emison
Lydia Teo
author_facet Connie Cassy Ompok
Alley Emison
Lydia Teo
author_sort Connie Cassy Ompok
title Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
title_short Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
title_full Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
title_fullStr Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
title_full_unstemmed Pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
title_sort pembinaan instrumen pencapaian awal matematik untuk kanak-kanak prasekolah
publisher Secholian Publication PLT
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/1/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/2/Pembinaan%20instrumen%20pencapaian%20awal%20matematik%20untuk%20kanak-kanak%20prasekolah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31698/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1148/822
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i11.1148
_version_ 1760230926686617600
score 13.211869