Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5873/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.um.stud.5873 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.um.stud.58732015-09-08T04:28:54Z Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan Tan, Swee Chuan LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa wacana tiga peserta PBL yang belajar dalam program sarjana di sebuah universiti awam. Melalui proses lelaran, model analisa interaksi Gunawardena et al., (1997) diubah suai (mIAM) untuk mengkaji datadata yang muncul dalam bentuk fasa-fasa interaksi proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kesemua enam fasa mIAM muncul dalam wacana antara peserta-peserta PBL. Ini menunjukkan bahawa pembinaan pengetahuan sacara sosial berlaku dan peserta-peserta tersebut telah mengalami satu pembelajaran konstruktivis yang mendalam. Pemeriksaan terperinci wacana PBL membawa pemahaman yang lebih mendalam tentang unsur-unsur PBL (Dolmans et al., 2005) yang menyokong atau menghalang pembinaan pengetahuan secara sosial. Kepentingan kajian ini terletak pada model analisis yang muncul iaitu mIAM. Fasa-fasa interaksi mIAM boleh digunakan untuk menyiasat proses and takat pembinaan pengetahuan sacara sosial. Ia juga boleh digunakan sebagai kerangka asas untuk pembimbing PBL untuk memajukan wacana PBL ke fasa-fasa yang lebih lanjut dalam pembinaan pengetahuan secara sosial. 2014 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf Tan, Swee Chuan (2014) Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5873/ |
institution |
Universiti Malaya |
building |
UM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaya |
content_source |
UM Student Repository |
url_provider |
http://studentsrepo.um.edu.my/ |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Tan, Swee Chuan Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
description |
Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan
menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa wacana tiga peserta PBL yang belajar dalam program sarjana di sebuah universiti awam. Melalui proses lelaran, model analisa interaksi Gunawardena et al., (1997) diubah suai (mIAM) untuk mengkaji datadata yang muncul dalam bentuk fasa-fasa interaksi proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kesemua enam fasa mIAM muncul dalam wacana antara peserta-peserta PBL. Ini menunjukkan bahawa pembinaan pengetahuan sacara sosial berlaku dan peserta-peserta tersebut telah mengalami satu pembelajaran konstruktivis yang mendalam. Pemeriksaan terperinci wacana PBL membawa pemahaman yang lebih mendalam tentang unsur-unsur PBL (Dolmans et al., 2005) yang menyokong atau menghalang pembinaan pengetahuan secara sosial. Kepentingan kajian ini terletak pada model analisis yang muncul iaitu
mIAM. Fasa-fasa interaksi mIAM boleh digunakan untuk menyiasat proses and takat pembinaan pengetahuan sacara sosial. Ia juga boleh digunakan sebagai kerangka asas
untuk pembimbing PBL untuk memajukan wacana PBL ke fasa-fasa yang lebih lanjut dalam pembinaan pengetahuan secara sosial. |
format |
Thesis |
author |
Tan, Swee Chuan |
author_facet |
Tan, Swee Chuan |
author_sort |
Tan, Swee Chuan |
title |
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
title_short |
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
title_full |
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
title_fullStr |
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
title_full_unstemmed |
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan |
title_sort |
social construction of knowledge in a problem-based learning setting / tan swee chuan |
publishDate |
2014 |
url |
http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5873/ |
_version_ |
1738505844859863040 |
score |
13.209306 |