Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan

Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tan, Swee Chuan
Format: Thesis
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5873/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5873
record_format eprints
spelling my.um.stud.58732015-09-08T04:28:54Z Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan Tan, Swee Chuan LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa wacana tiga peserta PBL yang belajar dalam program sarjana di sebuah universiti awam. Melalui proses lelaran, model analisa interaksi Gunawardena et al., (1997) diubah suai (mIAM) untuk mengkaji datadata yang muncul dalam bentuk fasa-fasa interaksi proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kesemua enam fasa mIAM muncul dalam wacana antara peserta-peserta PBL. Ini menunjukkan bahawa pembinaan pengetahuan sacara sosial berlaku dan peserta-peserta tersebut telah mengalami satu pembelajaran konstruktivis yang mendalam. Pemeriksaan terperinci wacana PBL membawa pemahaman yang lebih mendalam tentang unsur-unsur PBL (Dolmans et al., 2005) yang menyokong atau menghalang pembinaan pengetahuan secara sosial. Kepentingan kajian ini terletak pada model analisis yang muncul iaitu mIAM. Fasa-fasa interaksi mIAM boleh digunakan untuk menyiasat proses and takat pembinaan pengetahuan sacara sosial. Ia juga boleh digunakan sebagai kerangka asas untuk pembimbing PBL untuk memajukan wacana PBL ke fasa-fasa yang lebih lanjut dalam pembinaan pengetahuan secara sosial. 2014 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf Tan, Swee Chuan (2014) Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5873/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Tan, Swee Chuan
Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
description Tujuan kajian ini ialah untuk (1) menyiasat proses pembinaan pengetahuan secara sosial dalam konteks PBL, (2) menyiasat impak unsur-unsur utama PBL dalam menyokong dan menghalang proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes (Merriam, 2009) and menganalisa wacana tiga peserta PBL yang belajar dalam program sarjana di sebuah universiti awam. Melalui proses lelaran, model analisa interaksi Gunawardena et al., (1997) diubah suai (mIAM) untuk mengkaji datadata yang muncul dalam bentuk fasa-fasa interaksi proses pembinaan pengetahuan secara sosial. Kesemua enam fasa mIAM muncul dalam wacana antara peserta-peserta PBL. Ini menunjukkan bahawa pembinaan pengetahuan sacara sosial berlaku dan peserta-peserta tersebut telah mengalami satu pembelajaran konstruktivis yang mendalam. Pemeriksaan terperinci wacana PBL membawa pemahaman yang lebih mendalam tentang unsur-unsur PBL (Dolmans et al., 2005) yang menyokong atau menghalang pembinaan pengetahuan secara sosial. Kepentingan kajian ini terletak pada model analisis yang muncul iaitu mIAM. Fasa-fasa interaksi mIAM boleh digunakan untuk menyiasat proses and takat pembinaan pengetahuan sacara sosial. Ia juga boleh digunakan sebagai kerangka asas untuk pembimbing PBL untuk memajukan wacana PBL ke fasa-fasa yang lebih lanjut dalam pembinaan pengetahuan secara sosial.
format Thesis
author Tan, Swee Chuan
author_facet Tan, Swee Chuan
author_sort Tan, Swee Chuan
title Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
title_short Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
title_full Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
title_fullStr Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
title_full_unstemmed Social construction of knowledge in a problem-based learning setting / Tan Swee Chuan
title_sort social construction of knowledge in a problem-based learning setting / tan swee chuan
publishDate 2014
url http://studentsrepo.um.edu.my/5873/1/TSC.PHD.September2014.FINAL.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5873/
_version_ 1738505844859863040
score 13.209306