Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hamidon, Nafisah
Format: Book Section
Language:English
Published: Akademi Pengajian Bahasa 2021
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.46041
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.460412021-06-07T07:50:26Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/ Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon Hamidon, Nafisah Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Classroom management Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Perak. Kaedah pemerhatian dan soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan daripada pemerhatian terhadap sesi pembelajaran dalam talian bagi subjek Bahasa Jepun menunjukkan terdapat dua isu utama yang ketara dari perspektif guru iaitu penglibatan dan kehadiran pelajar. Manakala, dapatan soal selidik pula menunjukkan tiga cabaran utama yang dihadapi pelajar iaitu (i) internet terlalu perlahan (58%), (ii) gangguan kerja lain, hal rumah (57%) dan (iii) tiada gajet sendiri (37%). Kajian ini mengutarakan tiga cara untuk menangani isu dan cabaran ini: (i) memperbanyakkan aktiviti belajar sambil bermain, (ii) selang-selikan kelas dengan sesi pembelajaran dalam talian secara tidak segerak dan (iii) membina kerjasama dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Hasil kajian ini diharapkan akan memberi manfaat kepada semua warga pendidik yang terlibat dengan pembelajaran dalam talian. Akademi Pengajian Bahasa 2021 Book Section PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf ID46041 Hamidon, Nafisah (2021) Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon. In: International Conference of Research on Language Education (I–Role) 2021: Engaging in Change: Empowering Linguistics, Literature & Language. Akademi Pengajian Bahasa, Alor Gajah, Melaka.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction
Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking
Classroom management
spellingShingle Blended learning. Computer assisted instruction. Programmed instruction
Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking
Classroom management
Hamidon, Nafisah
Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran pelajar dan solusi berkesan ke arah penambahbaikan proses Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) secara dalam talian semasa pandemik Covid-19. Kajian tinjauan ini dilaksanakan terhadap 66 orang pelajar menengah rendah di sebuah sekolah menengah kebangsaan di negeri Perak. Kaedah pemerhatian dan soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan daripada pemerhatian terhadap sesi pembelajaran dalam talian bagi subjek Bahasa Jepun menunjukkan terdapat dua isu utama yang ketara dari perspektif guru iaitu penglibatan dan kehadiran pelajar. Manakala, dapatan soal selidik pula menunjukkan tiga cabaran utama yang dihadapi pelajar iaitu (i) internet terlalu perlahan (58%), (ii) gangguan kerja lain, hal rumah (57%) dan (iii) tiada gajet sendiri (37%). Kajian ini mengutarakan tiga cara untuk menangani isu dan cabaran ini: (i) memperbanyakkan aktiviti belajar sambil bermain, (ii) selang-selikan kelas dengan sesi pembelajaran dalam talian secara tidak segerak dan (iii) membina kerjasama dengan Unit Bimbingan dan Kaunseling di sekolah. Hasil kajian ini diharapkan akan memberi manfaat kepada semua warga pendidik yang terlibat dengan pembelajaran dalam talian.
format Book Section
author Hamidon, Nafisah
author_facet Hamidon, Nafisah
author_sort Hamidon, Nafisah
title Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
title_short Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
title_full Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
title_fullStr Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
title_full_unstemmed Kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik Covid-19 bagi pelajar menengah rendah / Nafisah Hamidon
title_sort kajian kes: cabaran dan solusi pembelajaran dalam talian semasa pandemik covid-19 bagi pelajar menengah rendah / nafisah hamidon
publisher Akademi Pengajian Bahasa
publishDate 2021
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/1/46041.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/46041/
_version_ 1702172618431397888
score 13.164666