Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed

Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kechil, Rafizah, Bahari, Peridah, Hamed, Salina
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.14868
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.148682016-10-05T07:24:00Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/ Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed Kechil, Rafizah Bahari, Peridah Hamed, Salina Student guidance and counseling. Personnel service. General works Children in rural areas. Rural education. Rural schools Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Projek Khidmat Masyarakat (PKM) telah dilaksanakan oleh beberapa orang pensyarah matematik (JTMSK) untuk membantu pihak sekolah mempertingkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. PKM telah dijalankan terhadap 45 orang pelajar dari sebuah sekolah luar bandar di Pulau Pinang. PKM memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada mata pelajaran matematik dengan berbantukan teknologi maklumat. Kejayaan PKM didapati bersandar kepada beberapa pihak, umpamanya, jabatan pelajaran negeri, pihak sekolah, kemudahan peralatan, pihak UiTM, bahan pengajaran dan pembelajaran serta sikap pelajar itu sendiri. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf Kechil, Rafizah and Bahari, Peridah and Hamed, Salina (2007) Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed. Esteem Academic Journal, 7. pp. 137-151. ISSN 1675-7939
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Student guidance and counseling. Personnel service. General works
Children in rural areas. Rural education. Rural schools
spellingShingle Student guidance and counseling. Personnel service. General works
Children in rural areas. Rural education. Rural schools
Kechil, Rafizah
Bahari, Peridah
Hamed, Salina
Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
description Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Projek Khidmat Masyarakat (PKM) telah dilaksanakan oleh beberapa orang pensyarah matematik (JTMSK) untuk membantu pihak sekolah mempertingkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. PKM telah dijalankan terhadap 45 orang pelajar dari sebuah sekolah luar bandar di Pulau Pinang. PKM memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada mata pelajaran matematik dengan berbantukan teknologi maklumat. Kejayaan PKM didapati bersandar kepada beberapa pihak, umpamanya, jabatan pelajaran negeri, pihak sekolah, kemudahan peralatan, pihak UiTM, bahan pengajaran dan pembelajaran serta sikap pelajar itu sendiri.
format Article
author Kechil, Rafizah
Bahari, Peridah
Hamed, Salina
author_facet Kechil, Rafizah
Bahari, Peridah
Hamed, Salina
author_sort Kechil, Rafizah
title Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
title_short Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
title_full Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
title_fullStr Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
title_full_unstemmed Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed
title_sort jalinan pengajian tinggi dan rendah: cabaran dan pengalaman / rafizah kechil, peridah bahari and salina hamed
publisher Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
publishDate 2007
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/
_version_ 1685648580543512576
score 13.160551