Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur

Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi, Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah, Osman, Rosma
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Darul Quran Jakim 2016
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf
http://irep.iium.edu.my/85461/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.85461
record_format dspace
spelling my.iium.irep.854612020-12-28T07:46:15Z http://irep.iium.edu.my/85461/ Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah Osman, Rosma BP134.S3 Quran and Science BP190.5 Islamization of Knowledge LC905 Islamic Education Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik mengandungi tiga komponen: objektif, keperluan dan kesesuaian diedarkan kepada pelajar. Data daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk menganalisis kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga komponen iaitu objektif, keperluan dan kesesuaian dalam pelaksanaan mata pelajaran hifz al-Quran berdasarkan kurikulum tahfiz model Ulul Albab (TMUA) berada pada tahap tinggi. Melalui kajian ini, diharap dapat mengukuhkan lagi kurikulum TMUA serta dapat dikembangkan lagi dapatan dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya. Darul Quran Jakim 2016 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi and Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah and Osman, Rosma (2016) Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. In: Memperkasa generasi penghafaz al-quran. Darul Quran Jakim, Kuala Kubu Bharu,Selangor., pp. 117-129. ISBN 978-983-43708-1-7
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic BP134.S3 Quran and Science
BP190.5 Islamization of Knowledge
LC905 Islamic Education
spellingShingle BP134.S3 Quran and Science
BP190.5 Islamization of Knowledge
LC905 Islamic Education
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
Osman, Rosma
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
description Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik mengandungi tiga komponen: objektif, keperluan dan kesesuaian diedarkan kepada pelajar. Data daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk menganalisis kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga komponen iaitu objektif, keperluan dan kesesuaian dalam pelaksanaan mata pelajaran hifz al-Quran berdasarkan kurikulum tahfiz model Ulul Albab (TMUA) berada pada tahap tinggi. Melalui kajian ini, diharap dapat mengukuhkan lagi kurikulum TMUA serta dapat dikembangkan lagi dapatan dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya.
format Book Chapter
author Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
Osman, Rosma
author_facet Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
Osman, Rosma
author_sort Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
title Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
title_short Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
title_full Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
title_fullStr Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
title_sort pelaksanaan mata pelajaran hifz al-quran berdasarkan kurikulum tahfiz model ulul albab : kajian di sekolah menengah kebangsaan agama kuala lumpur
publisher Darul Quran Jakim
publishDate 2016
url http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf
http://irep.iium.edu.my/85461/
_version_ 1687393104344121344
score 13.209306