Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
Darul Quran Jakim
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf http://irep.iium.edu.my/85461/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.85461 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.854612020-12-28T07:46:15Z http://irep.iium.edu.my/85461/ Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah Osman, Rosma BP134.S3 Quran and Science BP190.5 Islamization of Knowledge LC905 Islamic Education Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik mengandungi tiga komponen: objektif, keperluan dan kesesuaian diedarkan kepada pelajar. Data daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk menganalisis kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga komponen iaitu objektif, keperluan dan kesesuaian dalam pelaksanaan mata pelajaran hifz al-Quran berdasarkan kurikulum tahfiz model Ulul Albab (TMUA) berada pada tahap tinggi. Melalui kajian ini, diharap dapat mengukuhkan lagi kurikulum TMUA serta dapat dikembangkan lagi dapatan dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya. Darul Quran Jakim 2016 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi and Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah and Osman, Rosma (2016) Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. In: Memperkasa generasi penghafaz al-quran. Darul Quran Jakim, Kuala Kubu Bharu,Selangor., pp. 117-129. ISBN 978-983-43708-1-7 |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
BP134.S3 Quran and Science BP190.5 Islamization of Knowledge LC905 Islamic Education |
spellingShingle |
BP134.S3 Quran and Science BP190.5 Islamization of Knowledge LC905 Islamic Education Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah Osman, Rosma Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz al-Quran
berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Reka bentuk kajian
menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri
daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
Instrumen soal selidik mengandungi tiga komponen: objektif, keperluan dan kesesuaian
diedarkan kepada pelajar. Data daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif
menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk menganalisis
kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga
komponen iaitu objektif, keperluan dan kesesuaian dalam pelaksanaan mata pelajaran hifz
al-Quran berdasarkan kurikulum tahfiz model Ulul Albab (TMUA) berada pada tahap
tinggi. Melalui kajian ini, diharap dapat mengukuhkan lagi kurikulum TMUA serta dapat
dikembangkan lagi dapatan dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini
mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya. |
format |
Book Chapter |
author |
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah Osman, Rosma |
author_facet |
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah Osman, Rosma |
author_sort |
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi |
title |
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
title_short |
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
title_full |
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz al-Quran berdasarkan kurikulum Tahfiz model Ulul Albab : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur |
title_sort |
pelaksanaan mata pelajaran hifz al-quran berdasarkan kurikulum tahfiz model ulul albab : kajian di sekolah menengah kebangsaan agama kuala lumpur |
publisher |
Darul Quran Jakim |
publishDate |
2016 |
url |
http://irep.iium.edu.my/85461/1/MEMEPERKASA_GENERASI_HAFAZ_AL_QURAN-pages-1-5%2C117-129.pdf http://irep.iium.edu.my/85461/ |
_version_ |
1687393104344121344 |
score |
13.209306 |