Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara d...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
penerbit ukm
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf http://journalarticle.ukm.my/7988/ http://www.ukm.my/jurfpend/index.html |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.7988 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.79882016-12-14T06:45:51Z http://journalarticle.ukm.my/7988/ Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Nor Adlina Mohd Fadhil, Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan secara purata tahap kesediaan kanak-kanak ini dalam mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan yang berbeza adalah rendah. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak lebih mudah mengecam pola dalam dimensi warna (31.15%) berbanding dimensi lain. Kanak-kanak didapati sukar untuk mengecam pola dalam dimensi nombor (25.89%). Dapatan kajian juga menunjukkan kanak-kanak mudah mengecam aturan pola jenis 1, iaitu bentuk selangan mudah ABBABB (38.97%). Namun kanak-kanak didapati bermasalah dalam mengecam aturan pola jenis 4, iaitu selangan pertambahan ABABBABBB (20.38%). Dapatan kajian ini dapat membantu guru matematik pra-sekolah untuk mempelbagaikan pengajaran pola dan kandungan pengetahuan daripada dimensi dan peraturan paling mudah kepada pola yang paling kompleks. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, and Nor Adlina Mohd Fadhil, (2014) Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (1). pp. 63-68. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan secara purata tahap kesediaan kanak-kanak ini dalam mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan yang berbeza adalah rendah. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak lebih mudah mengecam pola dalam dimensi warna (31.15%) berbanding dimensi lain. Kanak-kanak didapati sukar untuk mengecam pola dalam dimensi nombor (25.89%). Dapatan kajian juga menunjukkan kanak-kanak mudah mengecam aturan pola jenis 1, iaitu bentuk selangan mudah ABBABB (38.97%). Namun kanak-kanak didapati bermasalah dalam mengecam aturan pola jenis 4, iaitu selangan pertambahan ABABBABBB (20.38%). Dapatan kajian ini dapat membantu guru matematik pra-sekolah untuk mempelbagaikan pengajaran pola dan kandungan pengetahuan daripada dimensi dan peraturan paling mudah kepada pola yang paling kompleks. |
format |
Article |
author |
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Nor Adlina Mohd Fadhil, |
spellingShingle |
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Nor Adlina Mohd Fadhil, Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
author_facet |
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Nor Adlina Mohd Fadhil, |
author_sort |
Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, |
title |
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
title_short |
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
title_full |
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
title_fullStr |
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
title_full_unstemmed |
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
title_sort |
kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik |
publisher |
penerbit ukm |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf http://journalarticle.ukm.my/7988/ http://www.ukm.my/jurfpend/index.html |
_version_ |
1643737318531530752 |
score |
13.19449 |