Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik

Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,, Nor Adlina Mohd Fadhil,
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7988/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.7988
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.79882016-12-14T06:45:51Z http://journalarticle.ukm.my/7988/ Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, Nor Adlina Mohd Fadhil, Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan secara purata tahap kesediaan kanak-kanak ini dalam mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan yang berbeza adalah rendah. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak lebih mudah mengecam pola dalam dimensi warna (31.15%) berbanding dimensi lain. Kanak-kanak didapati sukar untuk mengecam pola dalam dimensi nombor (25.89%). Dapatan kajian juga menunjukkan kanak-kanak mudah mengecam aturan pola jenis 1, iaitu bentuk selangan mudah ABBABB (38.97%). Namun kanak-kanak didapati bermasalah dalam mengecam aturan pola jenis 4, iaitu selangan pertambahan ABABBABBB (20.38%). Dapatan kajian ini dapat membantu guru matematik pra-sekolah untuk mempelbagaikan pengajaran pola dan kandungan pengetahuan daripada dimensi dan peraturan paling mudah kepada pola yang paling kompleks. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf Sharifah Norul Akmar Syed Zamri, and Nor Adlina Mohd Fadhil, (2014) Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (1). pp. 63-68. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka kesediaan kanak-kanak prasekolah berusia 6 tahun mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan pola yang berbeza. Kajian ini mengadaptasi instrumen daripada kajian Gadzichowski. Seramai 156 orang kanak-kanak terlibat dalam kajian ini. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan secara purata tahap kesediaan kanak-kanak ini dalam mengecam pola dalam lima dimensi dan aturan yang berbeza adalah rendah. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak lebih mudah mengecam pola dalam dimensi warna (31.15%) berbanding dimensi lain. Kanak-kanak didapati sukar untuk mengecam pola dalam dimensi nombor (25.89%). Dapatan kajian juga menunjukkan kanak-kanak mudah mengecam aturan pola jenis 1, iaitu bentuk selangan mudah ABBABB (38.97%). Namun kanak-kanak didapati bermasalah dalam mengecam aturan pola jenis 4, iaitu selangan pertambahan ABABBABBB (20.38%). Dapatan kajian ini dapat membantu guru matematik pra-sekolah untuk mempelbagaikan pengajaran pola dan kandungan pengetahuan daripada dimensi dan peraturan paling mudah kepada pola yang paling kompleks.
format Article
author Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Nor Adlina Mohd Fadhil,
spellingShingle Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Nor Adlina Mohd Fadhil,
Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
author_facet Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
Nor Adlina Mohd Fadhil,
author_sort Sharifah Norul Akmar Syed Zamri,
title Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
title_short Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
title_full Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
title_fullStr Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
title_full_unstemmed Kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
title_sort kesediaan kanak-kanak prasekolah mengecam pola matematik
publisher penerbit ukm
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7988/1/7KesediaanKanak-kanak.pdf
http://journalarticle.ukm.my/7988/
http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
_version_ 1643737318531530752
score 13.19449