Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19

Negara kita telah melangkah ke fasa endemik dan sesi persekolah telah kembali dibuka semula selepas hampir dua tahun pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) di rumah. Justeru, kajian ini bertujuan meneroka kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam proses PdP yang boleh mempengaru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Amirah Azhar,, Zamri Mahamod,, Anur Syuhada Mat Husin,, Noorfaraasikin Abdullah,
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/22021/1/JPBM_7.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22021/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/86
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.22021
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.220212023-08-07T06:48:13Z http://journalarticle.ukm.my/22021/ Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19 Amirah Azhar, Zamri Mahamod, Anur Syuhada Mat Husin, Noorfaraasikin Abdullah, Negara kita telah melangkah ke fasa endemik dan sesi persekolah telah kembali dibuka semula selepas hampir dua tahun pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) di rumah. Justeru, kajian ini bertujuan meneroka kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam proses PdP yang boleh mempengaruhi motivasi murid pasca pandemik COVID-19. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti strategi guru dalam meningkatkan motivasi murid. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen temu bual dijalankan terhadas empat orang guru Bahasa Melayu yang mengajar di sebuah sekolah rendah yang terletak di daerah Jempol, Negeri Sembilan. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa antara kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu yang mempengaruhi motivasi murid ialah murid lambat menguasai sesuatu kemahiran, murid kurang berinteraksi, murid kurang fokus, murid tidak berminat untuk belajar dan faktor persekitaran bilik darjah. Guru turut menjelaskan strategi yang digunakan dalam meningkatkan motivasi murid pasca pandemik adalah dengan menggunakan strategi berpusatkan murid, bahan dan guru. Oleh hal yang demikian, kepelbagaian strategi amat diperlukan bagi meningkatkan motivasi murid sekolah rendah dalam PdP Bahasa Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22021/1/JPBM_7.pdf Amirah Azhar, and Zamri Mahamod, and Anur Syuhada Mat Husin, and Noorfaraasikin Abdullah, (2023) Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19. Jurnal Pendidikan Malaysia, 13 (1). pp. 73-88. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/86
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Negara kita telah melangkah ke fasa endemik dan sesi persekolah telah kembali dibuka semula selepas hampir dua tahun pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP) di rumah. Justeru, kajian ini bertujuan meneroka kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu dalam proses PdP yang boleh mempengaruhi motivasi murid pasca pandemik COVID-19. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti strategi guru dalam meningkatkan motivasi murid. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen temu bual dijalankan terhadas empat orang guru Bahasa Melayu yang mengajar di sebuah sekolah rendah yang terletak di daerah Jempol, Negeri Sembilan. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa antara kekangan yang dihadapi oleh guru Bahasa Melayu yang mempengaruhi motivasi murid ialah murid lambat menguasai sesuatu kemahiran, murid kurang berinteraksi, murid kurang fokus, murid tidak berminat untuk belajar dan faktor persekitaran bilik darjah. Guru turut menjelaskan strategi yang digunakan dalam meningkatkan motivasi murid pasca pandemik adalah dengan menggunakan strategi berpusatkan murid, bahan dan guru. Oleh hal yang demikian, kepelbagaian strategi amat diperlukan bagi meningkatkan motivasi murid sekolah rendah dalam PdP Bahasa Melayu.
format Article
author Amirah Azhar,
Zamri Mahamod,
Anur Syuhada Mat Husin,
Noorfaraasikin Abdullah,
spellingShingle Amirah Azhar,
Zamri Mahamod,
Anur Syuhada Mat Husin,
Noorfaraasikin Abdullah,
Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
author_facet Amirah Azhar,
Zamri Mahamod,
Anur Syuhada Mat Husin,
Noorfaraasikin Abdullah,
author_sort Amirah Azhar,
title Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
title_short Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
title_full Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
title_fullStr Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
title_full_unstemmed Kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic COVID-19
title_sort kekangan dan strategi guru bahasa melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemic covid-19
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2023
url http://journalarticle.ukm.my/22021/1/JPBM_7.pdf
http://journalarticle.ukm.my/22021/
https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/86
_version_ 1775623641077121024
score 13.18916