Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharia...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf http://journalarticle.ukm.my/19459/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.19459 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.194592022-08-22T01:48:49Z http://journalarticle.ukm.my/19459/ Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah Nur Shahirah Anuar, Zurinah Tahir, Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharian mereka. Walaupun di sesetengah kawasan yang jauh dari bandar, kepelbagaian pengangkutan awam yang kurang menyebabkan pilihan pengguna adalah terhad. Namun begitu, ianya tidak seharusnya menjadi salah satu daripada alasan untuk pihak operator mengabaikan penambahbaikan kualiti pengangkutan awam dalam menjamin keselesaan dan keselamatan pengguna, memperoleh kepercayaan pengguna, memberikan penampilan yang nyata dan berupaya menunjukkan rasa empati terhadap pengguna kerana semua aspek tersebut dapat menentukan sama ada pengguna terus bergantung untuk menggunakan pengangkutan awam ataupun tidak. Objektif utama dalam kajian ini adalah mengkaji persepsi penduduk terhadap kualiti perkhidmatan pengangkutan awam darat di Pekan Jitra dengan menggunakan kaedah kajian kuantitatif. Sebanyak 236 responden di kawasan Taman Tunku Anum serta Taman Mahsuri menerima borang soal selidik yang diedarkan secara atas talian, iaitu Google Form. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra adalah sederhana berikutan terdapat beberapa kemudahan infrastruktur berada dalam keadaan yang kurang memuaskan seperti paparan jadual perjalanan bas henti-henti dan juga keadaan tempat perhentian bas. Hal ini dapat menunjukkan bahawa kualiti perkhidmatan pengangkutan awam memberikan kesan kepada tingkah laku serta persepsi pengguna dalam menentukan tindakan untuk terus bergantung dengan kemudahan pada masa yang akan datang. Maka, kajian ini diharap dapat membantu pihak operator untuk menambahbaik kualiti infrastruktur secara strategik dan tidak mengecualikan pandangan pengguna demi menjamin tingkah laku mereka untuk terus menggunakan pengangkutan awam. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf Nur Shahirah Anuar, and Zurinah Tahir, (2022) Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah. Jurnal Wacana Sarjana, 6 (1). pp. 1-13. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai
pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan
kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik
untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharian mereka. Walaupun di
sesetengah kawasan yang jauh dari bandar, kepelbagaian pengangkutan awam yang
kurang menyebabkan pilihan pengguna adalah terhad. Namun begitu, ianya tidak
seharusnya menjadi salah satu daripada alasan untuk pihak operator mengabaikan
penambahbaikan kualiti pengangkutan awam dalam menjamin keselesaan dan
keselamatan pengguna, memperoleh kepercayaan pengguna, memberikan penampilan
yang nyata dan berupaya menunjukkan rasa empati terhadap pengguna kerana
semua aspek tersebut dapat menentukan sama ada pengguna terus bergantung untuk
menggunakan pengangkutan awam ataupun tidak. Objektif utama dalam kajian ini
adalah mengkaji persepsi penduduk terhadap kualiti perkhidmatan pengangkutan
awam darat di Pekan Jitra dengan menggunakan kaedah kajian kuantitatif. Sebanyak
236 responden di kawasan Taman Tunku Anum serta Taman Mahsuri menerima
borang soal selidik yang diedarkan secara atas talian, iaitu Google Form. Hasil
kajian mendapati bahawa tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra adalah
sederhana berikutan terdapat beberapa kemudahan infrastruktur berada dalam
keadaan yang kurang memuaskan seperti paparan jadual perjalanan bas henti-henti
dan juga keadaan tempat perhentian bas. Hal ini dapat menunjukkan bahawa kualiti
perkhidmatan pengangkutan awam memberikan kesan kepada tingkah laku serta
persepsi pengguna dalam menentukan tindakan untuk terus bergantung dengan
kemudahan pada masa yang akan datang. Maka, kajian ini diharap dapat membantu
pihak operator untuk menambahbaik kualiti infrastruktur secara strategik dan tidak
mengecualikan pandangan pengguna demi menjamin tingkah laku mereka untuk terus
menggunakan pengangkutan awam. |
format |
Article |
author |
Nur Shahirah Anuar, Zurinah Tahir, |
spellingShingle |
Nur Shahirah Anuar, Zurinah Tahir, Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
author_facet |
Nur Shahirah Anuar, Zurinah Tahir, |
author_sort |
Nur Shahirah Anuar, |
title |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
title_short |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
title_full |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
title_fullStr |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
title_full_unstemmed |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah |
title_sort |
kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap
kebergantungan pengguna di pekan jitra, kedah |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf http://journalarticle.ukm.my/19459/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24 |
_version_ |
1743108003485188096 |
score |
13.211869 |