Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah

Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Shahirah Anuar,, Zurinah Tahir,
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19459/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ukm.journal.19459
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.194592022-08-22T01:48:49Z http://journalarticle.ukm.my/19459/ Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah Nur Shahirah Anuar, Zurinah Tahir, Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharian mereka. Walaupun di sesetengah kawasan yang jauh dari bandar, kepelbagaian pengangkutan awam yang kurang menyebabkan pilihan pengguna adalah terhad. Namun begitu, ianya tidak seharusnya menjadi salah satu daripada alasan untuk pihak operator mengabaikan penambahbaikan kualiti pengangkutan awam dalam menjamin keselesaan dan keselamatan pengguna, memperoleh kepercayaan pengguna, memberikan penampilan yang nyata dan berupaya menunjukkan rasa empati terhadap pengguna kerana semua aspek tersebut dapat menentukan sama ada pengguna terus bergantung untuk menggunakan pengangkutan awam ataupun tidak. Objektif utama dalam kajian ini adalah mengkaji persepsi penduduk terhadap kualiti perkhidmatan pengangkutan awam darat di Pekan Jitra dengan menggunakan kaedah kajian kuantitatif. Sebanyak 236 responden di kawasan Taman Tunku Anum serta Taman Mahsuri menerima borang soal selidik yang diedarkan secara atas talian, iaitu Google Form. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra adalah sederhana berikutan terdapat beberapa kemudahan infrastruktur berada dalam keadaan yang kurang memuaskan seperti paparan jadual perjalanan bas henti-henti dan juga keadaan tempat perhentian bas. Hal ini dapat menunjukkan bahawa kualiti perkhidmatan pengangkutan awam memberikan kesan kepada tingkah laku serta persepsi pengguna dalam menentukan tindakan untuk terus bergantung dengan kemudahan pada masa yang akan datang. Maka, kajian ini diharap dapat membantu pihak operator untuk menambahbaik kualiti infrastruktur secara strategik dan tidak mengecualikan pandangan pengguna demi menjamin tingkah laku mereka untuk terus menggunakan pengangkutan awam. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf Nur Shahirah Anuar, and Zurinah Tahir, (2022) Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah. Jurnal Wacana Sarjana, 6 (1). pp. 1-13. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sistem perkhidmatan pengangkutan awam yang baik dan berefisien menjadi sebagai pemangkin kepada pengguna memberikan persepsi positif terhadap pihak pengurusan kerana pengangkutan awam seperti bas henti-henti mempunyai aksesibiliti yang baik untuk membantu penduduk dalam aktiviti kehidupan seharian mereka. Walaupun di sesetengah kawasan yang jauh dari bandar, kepelbagaian pengangkutan awam yang kurang menyebabkan pilihan pengguna adalah terhad. Namun begitu, ianya tidak seharusnya menjadi salah satu daripada alasan untuk pihak operator mengabaikan penambahbaikan kualiti pengangkutan awam dalam menjamin keselesaan dan keselamatan pengguna, memperoleh kepercayaan pengguna, memberikan penampilan yang nyata dan berupaya menunjukkan rasa empati terhadap pengguna kerana semua aspek tersebut dapat menentukan sama ada pengguna terus bergantung untuk menggunakan pengangkutan awam ataupun tidak. Objektif utama dalam kajian ini adalah mengkaji persepsi penduduk terhadap kualiti perkhidmatan pengangkutan awam darat di Pekan Jitra dengan menggunakan kaedah kajian kuantitatif. Sebanyak 236 responden di kawasan Taman Tunku Anum serta Taman Mahsuri menerima borang soal selidik yang diedarkan secara atas talian, iaitu Google Form. Hasil kajian mendapati bahawa tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra adalah sederhana berikutan terdapat beberapa kemudahan infrastruktur berada dalam keadaan yang kurang memuaskan seperti paparan jadual perjalanan bas henti-henti dan juga keadaan tempat perhentian bas. Hal ini dapat menunjukkan bahawa kualiti perkhidmatan pengangkutan awam memberikan kesan kepada tingkah laku serta persepsi pengguna dalam menentukan tindakan untuk terus bergantung dengan kemudahan pada masa yang akan datang. Maka, kajian ini diharap dapat membantu pihak operator untuk menambahbaik kualiti infrastruktur secara strategik dan tidak mengecualikan pandangan pengguna demi menjamin tingkah laku mereka untuk terus menggunakan pengangkutan awam.
format Article
author Nur Shahirah Anuar,
Zurinah Tahir,
spellingShingle Nur Shahirah Anuar,
Zurinah Tahir,
Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
author_facet Nur Shahirah Anuar,
Zurinah Tahir,
author_sort Nur Shahirah Anuar,
title Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
title_short Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
title_full Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
title_fullStr Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
title_full_unstemmed Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di Pekan Jitra, Kedah
title_sort kualiti perkhidmatan pengangkutan awam mempengaruhi tahap kebergantungan pengguna di pekan jitra, kedah
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/19459/1/458-Article%20Text-652-1-10-20220705.pdf
http://journalarticle.ukm.my/19459/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/24
_version_ 1743108003485188096
score 13.160551