Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia
Inovasi merupakan aspek yang penting dalam sektor pelancongan. Persekitaran luaran yang semakin mencabar mendorong sesebuah perniagaan untuk berinovasi supaya dapat terus berdaya saing. Program homestay merupakan satu bentuk aktiviti pelancongan luar bandar yang mempunyai keunikan tersendiri dan...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17471/1/30288-160039-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17471/ https://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1409 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ukm.journal.17471 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.174712021-10-07T06:51:18Z http://journalarticle.ukm.my/17471/ Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia Suhaida Herni Suffarruddin, Mastura Jaafar, Suraiyati Rahman, Inovasi merupakan aspek yang penting dalam sektor pelancongan. Persekitaran luaran yang semakin mencabar mendorong sesebuah perniagaan untuk berinovasi supaya dapat terus berdaya saing. Program homestay merupakan satu bentuk aktiviti pelancongan luar bandar yang mempunyai keunikan tersendiri dan berpotensi menyumbang kepada pembangunan sosio-ekonomi masyarakat setempat. Namun, limitasi kesedaran pengusaha program homestay terhadap kepentingan pelaksanaan inovasi boleh menyebabkan sebilangan program homestay tidak berdaya saing. Kajian ini bertujuan untuk menkaji keupayaan pelaksanaan inovasi produk dan mengenal pasti faktor penentu yang mempengaruhi inovasi tersebut dalam program homestay. Lapan buah program homestay di Semenanjung Malaysia telah dipilih berdasarkan kepada beberapa kriteria yang telah ditetapkan. Temu bual bersemuka telah dijalankan bersama penyelaras program homestay yang terlibat dan teknik analisis kandungan digunakan dalam analisis data. Dapatan kajian menunjukkan inovasi produk yang paling ketara dilaksanakan ialah peningkatan kualiti penginapan, keunikan pakej aktiviti desa dan perkembangan perusahaan industri kecil dan sederhana. Manakala empat faktor penentu inovasi yang ditemui adalah orientasi pasaran, semangat keusahawanan, sokongan kerajaan dan pengetahuan. Implikasi praktikal kajian ini adalah sumbangan data empirikal yang dapat digunakan oleh pihak industri sebagai panduan untuk menaik taraf program homestay di Malaysia supaya lebih berdaya maju. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17471/1/30288-160039-2-PB.pdf Suhaida Herni Suffarruddin, and Mastura Jaafar, and Suraiyati Rahman, (2021) Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia. Jurnal Pengurusan, 61 . pp. 109-120. ISSN 0127-2713 https://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1409 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Inovasi merupakan aspek yang penting dalam sektor pelancongan. Persekitaran luaran yang semakin mencabar
mendorong sesebuah perniagaan untuk berinovasi supaya dapat terus berdaya saing. Program homestay merupakan
satu bentuk aktiviti pelancongan luar bandar yang mempunyai keunikan tersendiri dan berpotensi menyumbang
kepada pembangunan sosio-ekonomi masyarakat setempat. Namun, limitasi kesedaran pengusaha program homestay
terhadap kepentingan pelaksanaan inovasi boleh menyebabkan sebilangan program homestay tidak berdaya saing.
Kajian ini bertujuan untuk menkaji keupayaan pelaksanaan inovasi produk dan mengenal pasti faktor penentu yang
mempengaruhi inovasi tersebut dalam program homestay. Lapan buah program homestay di Semenanjung Malaysia
telah dipilih berdasarkan kepada beberapa kriteria yang telah ditetapkan. Temu bual bersemuka telah dijalankan
bersama penyelaras program homestay yang terlibat dan teknik analisis kandungan digunakan dalam analisis data.
Dapatan kajian menunjukkan inovasi produk yang paling ketara dilaksanakan ialah peningkatan kualiti penginapan,
keunikan pakej aktiviti desa dan perkembangan perusahaan industri kecil dan sederhana. Manakala empat faktor
penentu inovasi yang ditemui adalah orientasi pasaran, semangat keusahawanan, sokongan kerajaan dan pengetahuan.
Implikasi praktikal kajian ini adalah sumbangan data empirikal yang dapat digunakan oleh pihak industri sebagai
panduan untuk menaik taraf program homestay di Malaysia supaya lebih berdaya maju. |
format |
Article |
author |
Suhaida Herni Suffarruddin, Mastura Jaafar, Suraiyati Rahman, |
spellingShingle |
Suhaida Herni Suffarruddin, Mastura Jaafar, Suraiyati Rahman, Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
author_facet |
Suhaida Herni Suffarruddin, Mastura Jaafar, Suraiyati Rahman, |
author_sort |
Suhaida Herni Suffarruddin, |
title |
Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
title_short |
Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
title_full |
Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
title_fullStr |
Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
title_full_unstemmed |
Keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di Semenanjung Malaysia |
title_sort |
keupayaan pelaksanaan inovasi produk dalam program homestay di semenanjung malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/17471/1/30288-160039-2-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17471/ https://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1409 |
_version_ |
1713200801351991296 |
score |
13.214268 |